Od Nowego Roku wejdą w życie zmiany w przepisach dotyczących przedsiębiorców, którzy prowadzą sprzedaż na rzecz konsumentów i rolników ryczałtowych. Obejmą m.in. kasy fiskalne, sposób wydawania paragonów oraz zasady ewidencjonowania.
Od 2022r. tylko kasy online
Nowelizowane przepisy dotyczą głównie kas rejestrujących. Zgodnie z nimi, do końca br. podatnicy będą mogli nabywać do prowadzenia ewidencji kasy starego rodzaju, czyli z papierowym zapisem kopii, a do końca 2022 roku również kasy z zapisem elektronicznym. Po tym okresie docelowo zostanie wprowadzony system kas online. Z mechanizmów starego typu będzie można korzystać aż do ich zużycia – potem nie będzie można ich zastąpić takim samym urządzeniem.
Zmianom podlega nie tylko sam proces zapisu i przekazywania danych, ale również zasady postępowania przy zawiadamianiu o czynnościach dotyczących kasy oraz o ewidencjonowaniu. Zrezygnowano m.in. z obowiązku zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencjonowania na kasie fiskalnej oraz z obecności urzędnika urzędu skarbowego przy czynności odczytania pamięci urządzenia.
Wprowadzono również nowe wzory pism :
- wniosku o wyrejestrowanie kasy rejestrującej,
- wniosku o wyrażenie zgody na przesyłanie danych z kasy do Centralnego Repozytorium Kas w ustalonych odstępach czasowych,
- dokument zawierający zasady rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego, łącznie z oświadczeniem składanym przez osoby prowadzące u podatnika ewidencję, potwierdzającym zapoznanie się z zasadami rejestrowania sprzedaży i wystawiania paragonu fiskalnego oraz z konsekwencjami nieprzestrzegania tych zasad; oświadczenie podpisywać będą musiały osoby korzystające z kasy.
Paragon wręczany przed przyjęciem zapłaty
Największe zmiany dotyczą zaś procesu przekazywania paragonu klientowi. Zgodnie z nowymi przepisami, paragon będzie musiał zostać przekazany klientowi przed uiszczeniem opłaty, bez względu na formę płatności. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw stosujących kasy online, jak i tych używających tradycyjnych urządzeń.
Zasada ta nie dotyczy jednak zaliczek. W przypadku opłacenia zaliczki gotówką (także kartą płatniczą), paragon ma zostać wystawiony z chwilą jej otrzymania. Jeżeli opłata uiszczana jest za pośrednictwem banku, poczty czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, należy wystawić i wysłać paragon niezwłocznie po uznaniu należności na rachunku.
Dodatkowe obowiązki związane z kasą
Nowelizacja objęła również szereg innych zmian:
- wprowadza się obowiązek oznaczenia literowego od „A” do „G” do właściwych stawek podatku przypisanych, odpowiednio do nazw towarów i usług, nie tylko jak dotychczas wyłącznie do litery A,
- dodano obowiązek udostępniania, podczas transakcji, kupującemu wyświetlacza kasy dla możliwości weryfikacji wprowadzanego do ewidencji na kasie kupowanego asortymentu i jego wartości,
- eliminuje się obowiązek zgody serwisu głównego kas do zmiany serwisanta oraz rezygnuje się z obowiązku zawiadamiania przez podatników naczelnika urzędu skarbowego o dokonanej zmianie,
- w przypadku kradzieży lub innej sytuacji utraty kasy, ustalono, że zgłoszenia o tym fakcie dokonać należy w terminie 5 dni od dnia powzięcia informacji o utracie,
- w przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji sprzedaży przy użyciu kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług wskazano, że podatnik może wystawić paragon nabywcy w sposób umożliwiający nabywcy zapoznanie się z danymi o sprzedaży poprzez ich odpowiednie wyświetlenie na urządzeniu do automatycznej sprzedaży towarów lub świadczenia usług.
Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2019 r. Wyjątkowo podatnicy będą mogli korzystać z możliwości zmiany podmiotu prowadzącego serwis kas na nowych zasadach od 1 kwietnia 2019 r.
Źródło: https://www.pit.pl