Już po raz 5. “Forbes” przeprowadził analizę ofert polskich banków i wybrał te z najlepszą ofertą dla firm. W czołówce znalazły się Alior Bank, mBank i Bank Pekao.
Oceny banków dokonano na podstawie dwóch elementów. Pierwszym z nich była ocena ofert dla mikro- i małych firm dokonana na podstawie ankiet rozsyłanych do placówek, za co mogły one zdobyć maksymalnie 30 punktów na 100. Drugim kryterium były wyniki badań tajemniczych klientów realizowanych przez Kantar Polska, za które banki mogły otrzymać 70 pkt. Pod uwagę wzięte zostały ceny podstawowych usług, propozycje lokat i oferty kredytów, a także bankowość mobilną i różnorodność oferty.
Numerem 1. na liście został Alior Bank, który uzyskał najwyższe oceny (łącznie 83,5 pkt) we wszystkich czterech obszarach badanych przez Kantar. Również redakcja Forbesa przyznała mu najwyższe noty za ceny podstawowych usług i kredytów. Gorzej poradził sobie z lokatami i bankowością mobilną.
Na drugą pozycję, z wynikiem 76,5 pkt, spadł mBank, przez ostatnie lata będący liderem zestawienia. Choć jego oferta była najlepsza w ocenie redakcji, na niższym wyniku zaważyły badania mystery shopper, gdzie najsłabiej wypadła ocena placówek. Jednak w kwestii lokat, kredytów, bankowości mobilnej i różnorodności ofert uzyskał maksymalne noty.
Dużym zaskoczeniem okazał się Bank Pekao, który z wynikiem 69 pkt. zajął 3. miejsce. W poprzednich latach plasował się on na szarym końcu zestawienia, bądź w ogóle się do niego nie klasyfikował. Jak widać, bank postanowił zerwać z wizerunkiem instytucji żywcem wyjętej z PRL-u i dostosować się do potrzeb współczesnych klientów. Uzyskał wysoką noty za bankowość mobilną i różnorodność oferty dla małych firm, jednak znacznie gorsze za kredyty i lokaty.
Duży spadek zaliczył Idea Bank, plasując się na 4. pozycji z 66,9 pkt. Najwyżej ze wszystkich oceniona została oferta lokat i różnorodność produktów dla małych firm, dobrze wygląda też oferta kredytowa. Najgorzej bank wypadł w kategorii pozyskania i utrzymania klienta oraz bankowości mobilnej.
Piąte miejsce zajął ING Bank Śląski, u którego doceniono jakość obsługi, umiejętność pozyskania i utrzymania klienta, a także bankowość mobilną. Tuż za nim uplasował się PKO Bank Polski z wysoko ocenioną bankowością mobilną i cenami podstawowych ofert.
Pozycję siódmą zajął Raiffeisen Polbank, który uzyskał wysokie noty w ocenach tajemniczych klientów, głównie za bankowość mobilną oraz jakość obsługi. Na miejscu 8. znalazł się Santander Bank Polska, do którego głównych zalet należą zdalne kanały kontaktu i organizacja oddziałów. Listę zamyka Bank Millenium z maksymalną notą za bankowość mobilną.
Oczywiście nie ma banku idealnego, który spełniałby oczekiwania wszystkich klientów, jednak na pewno nikt nie chce przepłacać za usługi, ceni sobie profesjonalizm i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb. Powyższe zestawienie ma na celu przybliżenie jakości kluczowych elementów, na jakie zwracamy uwagę przy wyborze banku.
Więcej na: https://www.forbes.pl