Popularność hasztagów w mediach społecznościowych rozpoczęła się w 2007 roku, gdy pierwszy raz w historii na portalu Twitter został opublikowany post z ich udziałem. Dziś hasztagi mają potężną moc nie tylko w grupowaniu naszych publikacji, ale i tworzeniu kampanii, w których z sukcesami odgrywają rolę haseł reklamowych.
Hasztagowanie naszych postów ma głównie na celu poprawne segregowanie ich w przestrzeni internetowej tak, by osoby szukające podobnych treści mogły z łatwością na nie trafić. Nie da się jednak pominąć dodatkowej korzyści idącej za dodawaniem hasztagów, jaką jest możliwość zwiększania popularności w mediach społecznościowych. Dziś na rynku w wyniku potrzeby powstały nawet zawody, które specjalizują się w szkoleniu z prawidłowego posługiwania się hasztagami, bo choć jest to pozornie prosta kwestia i dziś doskonale wiemy jak dodawać, odczytywać oraz znajdować hasztagi, to nadal nie zdajemy sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywają one dla biznesu i przeprowadzonych kampanii.
Hasztagi znakiem rozpoznawalnym kampanii reklamowych
Zdaniem specjalistów w przypadku osobistych publikacji nie zaleca się wymyślania własnych hasztagów, które nie mają jeszcze obserwatorów, jednak w sytuacji tworzenia kampanii reklamowych sprawa wygląda zupełnie odwrotnie hasztagi bowiem potrafią stać się hasłem reklamowym, które zachęcą do tematycznych publikacji, dołączenia do społeczności, bądź wzięcia udziału w konkursie. Z pewnością kojarzycie kampanie, które poprzez swój hasztag stały się trendem i wyjątkowo angażowały społeczeństwo. Jest to nic innego jak prawidłowe wykorzystanie hasztagu, które generuje ogromną i darmową promocję, wykonaną przez samych klientów.
Świetnym przykładem jest akcja promocyjna Coca-Coli „Share a Coke” / „Podziel się radością” , która uratowała markę, przed grożącym jej kryzysem, a nawet spowodowała wzrost sprzedaży o 2%. Firma umieściła na butelkach napoju popularne imiona, a także słowa kojarzące się z relacjami, jak „Rodzina”, „Przyjaźń”, „Mama”, „Tata” itp. Społeczność tak zachwyciła kampania, z którą mogli się inicjować i w której mogli zobaczyć swoje imię, że publikowali zdjęcia butelek, hasztagując posty #shareacoke tym samym reklamując popularny napój.
Kosmetyki w zamian za hasztag
Na taki pomysł wpadła marka Marc Jacobs, która stworzyła kampanię i hasztag #MJDaisyChain. Akcja polegała na przewalutowaniu tweetów i postów na instagramie ze wspomnianym hasztagiem na realne upominki odbierane w specjalnie powstałym stacjonarnym sklepie w Londynie. Osoby hasztagujące najnowszą kampanię Marca Jacobsa, powstałą podczas nowojorskiego tygodnia mody otrzymywały upominki i kosmetyki od projektanta.
Sukcesy sportowe nie tylko dla gwiazd
#makeitcount to hasztag, który został wykorzystany do kampanii sportowej marki Nike mającej na celu tworzenie ambitnych postanowień noworocznych, a następnie spełnianie ich. Hasztag miał w tym przypadku służyć dzieleniu się swoimi postanowieniami i progresem, motywując przy tym innych do zmian na lepsze. W akcji udział wzięło wielu sportowców m.in. Cristiano Ronaldo, a w akcję włączyło się 1,7 mln osób.
Tańsza kawa za hasztag
Startbucks jest jedną z kawiarni, która ma w małym palcu wykorzystywanie promocji w internecie. Tym razem firma postanowiła obniżyć cenę na napoje w godzinach popołudniowych dla klientów, którzy przedstawili paragon za zakupy dokonane w godzinach porannych i zamieszczą w Internecie hashtag #TreatReceipt.