W nowym raporcie UNESCO nalega się, aby rządy uregulowały kwestię generatywnej sztucznej inteligencji w klasach. Autorzy zalecają wprowadzenie ograniczenia wiekowego do obcowania z tą technologią, ma ono wynieść 13 lat.
Sztuczna inteligencja w szkole
Z raportu UNESCO wynika, że szkoły na całym świecie są w dużej mierze nieprzygotowane na wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji. Uczniowie jednak już dziś powszechnie korzystają z tej technologii, chociażby z ChatuGPT przy pisaniu wypracowań czy odrabianiu prac domowych. W styczniu 2023 r. miesięczna liczba aktywnych użytkowników ChatuGPT osiągnęła 100 mln osób.
Według autorów raportu, sześć miesięcy po udostępnieniu chatbota, czyli w lipcu br. tylko jeden kraj miał już uchwalone jakiekolwiek ustawy dotyczące regulacji związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wzywają oni do zwrócenia większej uwagi na tę kwestię w nadchodzących latach, ponieważ edukacja może się całkowicie zmienić w efekcie wykorzystania rozwijających się obecnie technologii.
Sztuczna inteligencja – zagrożenia
W wytycznych opracowanych przez twórców raportu UNESCO podkreślono, że wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w edukacji może mieć wpływ na „rozwój zdolności ludzkich, takich jak umiejętność krytycznego myślenia i kreatywność”.
UNESCO wzywa również do zachowania ostrożności w związku z pogłębiającym się globalnym podziałem. Zdaniem specjalistów, ten może być jeszcze wyraźniejszy dzięki nowym technologiom takim jak generatywna sztuczna inteligencja. Algorytmy były i nadal są szkolone na stronniczych danych. Niejednokrotnie zarzucano AI chociażby rasizm.
Twórcy raportu twierdzą, że wiele zasad związanych z ochroną nieletnich w Internecie zostało uchwalonych na długo przed wynalezieniem sztucznej inteligencji. Wzywają więc decydentów do ponownego przemyślenia ograniczeń.
Sztuczna inteligencja vs. UNESCO
Autorzy raportu UNESCO sugerują, że rządy powinny zastosować siedem kroków, aby móc mądrze wykorzystać generatywną sztuczną inteligencję w edukacji. Niezbędne jest postępowanie zgodne z zasadą “skoncentrowania na człowieku”. Oznacza to m.in. egzekwowanie przepisów RODO i wzmacnianie przepisów dotyczących praw autorskich.
Zawarte w raporcie wytyczne i zalecenia dotyczące ograniczenia wieku do korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji są czymś zupełnie nowym w skali świata. UNESCO podkreśla, że użytkownicy ChatuGPT powinni mieć co najmniej 13 lat, jednak w innych miejscach toczą się debaty na rzecz podniesienia tej granicy do 16 lat roku życia.
Zatwierdzenie unijnej ustawy o sztucznej inteligencji prawdopodobnie nastąpi jeszcze w tym roku lub na początku 2024 r.