Storytelling – nazywany również marketingiem narracyjnym, to wykorzystanie techniki budowania więzi klienta z marką poprzez tworzenie kreatywnych opowieści wywołujących w odbiorcach prawdziwe emocje. Przemyślana i dobrze opowiedziana historia, potrafi wzbudzić u potencjalnego klienta sympatię do produktu, a nawet zbliżyć go do promowanej marki. Dziś storytelling nazywamy jednym z mocniejszych narzędzi marketingowych i wykorzystujemy do budowania reklam, które coraz częściej opierają się na prawdziwych i prywatnych odczuciach zamiast stosowaniu sztampowych haseł reklamowych.
Jak opowiadać, by naprawdę zaciekawić?
Największą sztuką storytellingu jest mówić tak, by chciano nas słuchać. Nasza historia nie może być przypadkowa, musi iść za nią przemyślana strategia, która zadziała na wyobraźnię naszych słuchaczy.
Początkiem dobrze opowiedzianej historii jest dowiedzenie się kto będzie jej słuchał. Musimy ustalić kim jest nasza grupa docelowa, jakie ma potrzeby i problemy oraz jak nasz produkt może stać się ich rozwiązaniem. Zastanowienie się nad naszymi obiorcami jest kluczowe, ponieważ to od ich zainteresowania zależy to, czy nasz storytelling będziemy mogli uznać za udany i owocny. Odkryjmy czego potrzebuje nasz klient, a następnie poprzez sugestie zawarte w naszej historii przekonajmy go do tego, że mamy gotowy sposób na zaspokojenie tych potrzeb.
Opowiadajmy ciekawie, opierając historie na przykładach, z którymi nasi słuchacze będą się inicjować i w których poczują się zrozumiani. Możemy śmiało bazować na zabawnych historiach, ale i tych szczególnie emocjonalnych. Musimy pamiętać, że marketing narracyjny bazuje głównie na emocjach i ich przemyślanym dostarczaniu. Zastanówmy się więc, co chciałby usłyszeć nasz klient i czego może poszukiwać. Jeśli mamy przed sobą osobę, która zastanawia się nad kupnem vana- opowieścią o wspaniałych podróżach jakie odbyłeś w samochodzie konkretnej marki wzbudzisz pozytywne odczucia do niej i sprawisz, że słuchający już zawsze będzie miał w swojej głowie pozytywną z nią konotację.
Reklamowe slogany zamień na prawdziwe emocje
Każdy z nas kojarzy reklamę, która wzbudziła w nim szczególne emocje i przekonała go do produktu, choć nie użyła w niej wielu marketingowych haseł. Świetnym przykładem storytellingu w reklamie jest spot Nike- What are girls made of? w którym, producent akcesoriów sportowych wykorzystuje doskonale przemycony storytelling nawiązując do nierezygnowania z dziecięcych marzeń. W swoich spotach reklamowych Nike najczęściej pokazuje dzieci, które wierząc w swój talent osiągają zamierzone przez siebie cele.
To właśnie idealny przykład dotarcia do grupy docelowej i świadomego budowania relacji z klientem. Nike tworzy z nami emocjonalną więź, gdyż wybiera uniwersalny kontent. Choć w tym przypadku firma szczególnie skupia się na osiągnięciach i możliwościach dziewczynek inicjować się z nią może każdy, kto był kiedyś dzieckiem i mocno o czymś marzył. Nic nie przemawia do nas bardziej niż historia osoby, która posiada podobne doświadczenia do naszych, a żadne z reklamowych sloganów nie zastąpią ciekawej i wciągającej nas opowieści. Storytelling musi być przekonujący, dokładnie przemyślany i przede wszystkim obalić wszelką niepewność naszego odbiorcy.