Zastanawiasz się nad odejściem z nudnej pracy od 9 do 17, żeby w końcu spełnić swoje marzenie i założyć własny biznes? Ta decyzja na pewno nie będzie łatwa, a w międzyczasie pojawi się wiele pytań, na które trudno będzie znaleźć odpowiedź. Kluczowe zmiany w karierze mogą trwać miesiące, a nawet lata, dlatego na pewne wyzwania należy przygotować się wcześniej. Tu może pomóc wiedza osób, które są doświadczone w tej kwestii i to, co podpowiadają najlepsze książki o biznesie. Poniżej podajemy listę 10 pozycji polecanych przez osoby, które rzuciły swoją dotychczasową pracę, by w pełni poświęcić się rozwijaniu własnego biznesu.
“Głodni czasu. Efektywne 168 godzin w 7 dni lub tydzień”, Laura Vanderkam
Tę książką szczególnie poleca Jon Acuff, który przez 15 lat był dyrektorem ds. marketingu. W tym czasie miał on do czynienia z historiami dziesiątek firm. Dziś jest pełnoetatowym mówcą publicznym i autorem sześciu bestsellerowych książek. Najlepsza książka o rozwoju osobistym to według niego pozycja autorstwa Laury Vanderkam.
„Ludzie ciągle mi mówią, że są zbyt zajęci, by podejmować się nowych wyzwań i przedsięwzięć – ale jeśli to prawda, dlaczego przeciętny Amerykanin w wieku powyżej 18 lat ma czas na oglądanie telewizji przez 4,5 godziny dziennie? Masz o wiele więcej czasu, niż myślisz, aby pracować nad rzeczami, na których Ci zależy, a Vanderkam wspaniale to wyjaśnia” – mówi Acuff.
Autorka w swojej książce zauważa, że ludzie, którzy odnoszą sukcesy i są szczęśliwi, spędzają czas inaczej niż większość. Aby ich życie było bardziej “wszechstronne”, muszą oni zapanować nad codzienną harówką i wyznaczyć prawdziwe priorytety.
„Wojna sztuki”, Steven Pressfield
Jon Acuff wspomina również o książce „Wojna sztuki” Stevena Pressfielda. Ta pozycja nie jest stricte o przedsiębiorczości, ale poleca ją prawie każdemu, kto chce rozpocząć nową przygodę — co w wielu przypadkach jest równoznaczne z założeniem firmy. Mówca chwali sposób, w jaki autor opisuje wątpliwości, strach i niepokoje, które towarzyszą podejmowaniu ważnych decyzji. “Wojna sztuki” to swego rodzaju praktyczny przewodnik po przełomowych momentach w życiu. Książka podkreśla istotę rozpoznania przeszkód, które sami generujemy, a które wpływają na nasze zwlekanie z podjęciem ważnych decyzji.
“To jest marketing!”, Seth Godin
Cathy Heller to prowadząca podcast „Don’t Keep Your Day Job” i autorka książki o tym samym tytule. Kobieta zrobiła karierę, pomagając ludziom w “zostaniu swoim własnym szefem”. Wcześniej była kompozytorką, udzielała licencji na swoją muzykę do programów telewizyjnych i filmów. Po pewnym czasie Heller zaczęła uczyć innych artystów, jak mogą robić to samo. Z czasem wpadła jednak na pomysł, by poszerzyć swoją działalność i zostać trenerką kariery.
Heller, zapytana o jej ulubione książki o biznesie, postawiła na pozycję autorstwa Godina. Trenerka twierdzi, że książka jest jedyną, którą ludzie powinni przeczytać na ten temat. Autor przekonuje czytelników do tego, że marketing to “radykalna empatia i pewność, że skutecznie się komunikujesz oraz że zrobiłeś to, czego ludzie potrzebują”. Godin twierdzi, że dobry marketing nigdy nie powinien rozwiązywać wyłącznie problemów firmy, ale przede wszystkim konsumentów. Książka porusza kwestię zaufania i tego, jak wdrażać techniki komunikacji poprzez własną intuicyjność.
“Upór. Potęga pasji i wytrwałości”, Angela Duckworth
New York Times swego czasu pisał o Angeli Duckworth “uczona, którą trzeba traktować poważnie”. W swojej książce opisuje upór – cechę, do której wielu dąży, ale też podkreśla, jak ważny jest optymizm w procesie osiągania sukcesu oraz wytrwałość.
Duckworth to psycholog i badaczka, która przeprowadza wywiady z dyrektorami wielkich spółek, analizuje ich drogę osiągnięcia sukcesu zawodowego. Jednak zdecydowanie najciekawszym aspektem książki jest to, że autorka analizuje w niej również swoją drogę. Konfrontuje się z własnym brakiem geniuszu i dochodzi do wniosku, że tego czego najbardziej potrzebowała, żeby pozostać wytrwałą to optymizm.
“Esencjalista”, Greg McKeown
Tę książkę poleca Sophia Amoruso, która zaczęła sprzedawać ubrania vintage na eBayu w 2006 roku. Wykorzystywała do tego również media społecznościowe, co pomogło jej w rozwinięciu NastyGal – jednej z szybciej rosnących firm detalicznych z tej branży. W swojej książce z 2014 roku “#Szefowa” opowiada o swojej drodze do sukcesu. Z kolei rok później odeszła z własnej firmy, by stworzyć kolejną – Girlboss Media, profesjonalną społeczność networkingową dla kobiet.
Amuroso twierdzi, że dla każdego przedsiębiorcy kluczowe jest przede wszystkim skupienie.
„To jedna z tych rzeczy, o których przekonałam się na własnej skórze. Jako natchniony przedsiębiorca łatwo jest realizować wszystkie swoje pomysły naraz, ale ich weryfikacja i strategiczne wdrażanie jest niezwykle ważne” – powiedziała Amuroso.
Dlatego bizneswoman poleca “Esencjalistę”, księżkę która w entuzjastyczny sposób przekonuje czytelników do tego, aby przeanalizowali wszystkie prośby, które kierowali do nich inni, ponownie ocenili swoje priorytety i nauczyli się traktować je wybiórczo oraz zacząć odmawiać.
McKeown przeprowadza wywiady z przedsiębiorcami i dyrektorami z różnych branż, aby zobaczyć, jakie były ich punkty zwrotne w karierze — w którym momencie przestali odpowiadać na wszystkie e-maile, uczestniczyć w każdej konferencji i spędzać późne wieczory w biurze. Autor dostarcza również pomocnych diagramów i wykresów, które ułatwiają podejmowanie decyzji proaktywnym osobom, które chcą zostać tytułowymi “esencjalistami”.
Na koniec polecamy te książki o biznesie, które nie zostały wydane w polskiej wersji językowej. Jeśli jęz. angielski nie sprawia ci problemów, sięgnij po te pozycje.
“The Big Life: Embrace the Mess, Work Your Side Hustle, Find a Monumental Relationship, and Become the Badass Babe You Were Meant to Be”, Ann Shoket
Tę pozycję szczególnie poleca Nicole Lapin, amerykańska prezenterka wiadomości telewizyjnych w CNBC, CNN i Bloomberg, autorka bestsellerów i bizneswoman. Lapin w pewnym momencie została jednak z długiem w wysokości 20 tys. dolarów. Nie chcąc, aby ten kontrolował jej życie, porzuciła pracę w wiadomościach telewizyjnych i zdecydowała się założyć firmę produkcyjną. Swoim doświadczeniem podzieliła się w książce “Becoming Super Woman”.
Dlaczego Lapin poleca książkę Ann Shoket? Była dziennikarka twierdzi, że ta doskonale przemawia do kobiet z pokolenia millenialsów, których aspiracje wykraczają poza wspinanie się po drabinie korporacyjnej. W książce Shoket przytacza liczne anegdoty związane ze swoją, trwającą ponad dekadę, pracą na stanowisku redaktorki naczelnej Seventeen Magazine. Jej głównym przesłaniem jest to, że aby osiągnąć sukces, należy podążać za swoją pasją, a nie tylko karierą.
„Książka motywuje do tego, żebyś się zatrzymał i zastanowił, czy żyjesz życiem, z którego jesteś dumny, a jeśli nie, podpowiada jak możesz to zmienić” – twierdzi Lapin.
“Leave Your Mark: Land Your Dream Job. Kill It in Your Career. Rock Social Media.”, Aliza Licht
Nicole Lapin poleca również książkę Alizy Licht wszystkim tym, którzy chcą rozpocząć swoją karierę od nowa i zrobić to – tym razem – we właściwy sposób. Autorka “Leave Your Mark (…)” podobnie jak Lapin, po 17 latach rzuciła pracę, którą określała jako “wymarzoną”. Była ona specjalistką ds. public relations. Mimo to, postanowiła zmienić coś w swoim życiu, a w książce opowiada o tej drodze – o tym, jak to jest dokonać wielkiej zmiany w karierze, jakie umiejętności są potrzebne, aby osiągnąć sukces jako przedsiębiorca i jak wykorzystać media społecznościowe do rozwoju nowej firmy.
“The Big Leap: Conquer Your Hidden Fear and Take Life to the Next Level”, Gay Hendricks
Cathy Heller, która poleca książkę “To jest marketing!” Setha Godina, wytypowała jeszcze jedną, która niestety nie jest dostępna w jęz. polskim. To “The Big Leap (…)” – Heller twierdzi, że książka jest niezwykle dobrą pozycją, ponieważ jej autor pomaga nam zrozumieć to, jak się ograniczamy i pokazuje sposób na przełamanie tych barier. Sama książka już kilka lat temu otrzymała status bestsellera, jednak wydana po raz pierwszy w 2009 roku nie traci na aktualności. Zawiera anegdoty z życia autora, gdy ten pracował jako trener menedżerów. Przytacza on również historie innych osób, które odniosły sukces, w tym m.in. założyciela Dell Computer, Michaela Della.
“Starting a Business All-in-One For Dummies” Bob Nelson i Eric Tyson
Sophia Amoruso, założycielka NastyGal poleciła również pozycję “Starting a Business All-in-One For Dummies”, ponieważ była to jedna z pierwszych książek o biznesie, które kiedykolwiek wzięła do ręki. Twierdzi, że jest ona bardzo obszerna i zawiera w zasadzie wszystko to, co każdy musi wiedzieć o zakładaniu własnej firmy – od kwestii prawnych po finanse.
“The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers”, Ben Horowitz
Tę książkę również wytypowała Sophia Amuroso. Jej autor od lat prowadzi niezwykle wpływowego bloga, a ta książka jest “zwieńczeniem jego niesamowitego doświadczenia zarówno w budowaniu, skalowaniu, jak i inwestowaniu w startupy”. Horowitz uchodzi za wielkiego fana muzyki, dlatego w swojej książce robi coś dość niekonwencjonalnego: analizuje lekcje biznesowe ze swoich ulubionych tekstów rapowych.
Książka jest więc mieszanką humoru, ale też i ważnych, trudnych lekcji. Wszystko oparte jest na doświadczeniu autora, który osiągnął sukces w budowaniu venture capital.