Sprzedaż detaliczna spadła w lipcu, w ujęciu rok do roku – wynika z najnowszych danych GUS. „Rosnący optymizm konsumentów nie przekłada się na masowe decyzje zakupowe” – komentują analitycy mBanku na X.
Sprzedaż detaliczna – dane GUS
Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące sprzedaży detalicznej za lipiec. Badanie przeprowadzono w przedsiębiorstwach handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób.
Z badania wynika, że sprzedaż detaliczna zmalała o 4 procent w porównaniu do lipca zeszłego roku. Wzrosła natomiast o 1,9 proc. w porównaniu do czerwca 2023. W okresie styczeń – lipiec 2023 r. sprzedaż zmalała o 5,4% rok do roku.
Sprzedaż detaliczna – komentarze
„III kwartał zaczyna się ślamazarnie. Rosnący optymizm konsumentów nie przekłada się na masowe decyzje zakupowe” – piszą analitycy mBanku na X.
„Popyt w gospodarce wygląda niespecjalnie mocno. Rynek pracy pozostaje jednak mocny i nie wygląda na to, aby firmom, czy gospodarstwom domowym brakowało środków. Po prostu nie chcą na razie ich wydawać. Czekamy” – przekazali eksperci.
„Sprzedaż detaliczna dołączyła do listy rozczarowań w danych za lipiec. Realna siła nabywcza konsumentów dopiero zaczyna się odbudowywać, po prawie roku strat” – komentują ekonomiści ING Banku Śląskiego.
Co sprzedaje się najsłabiej a co najlepiej?
Z danych GUS wynika, że spadek sprzedaży utrzymał się w kategoriach prasa, książki, wyspecjalizowana sprzedaż. Coraz gorzej sprzedają się też produkty, takie jak meble, RTV, AGD, a także żywność, napoje, wyroby tytoniowe.
W porównaniu do czerwca 2023 zwiększyła się sprzedaż przez internet. Największy wzrost zanotowały przedsiębiorstwa sprzedające w sieci tekstylia, odzież i obuwie.
„Spadek popytu na towary to efekt zmiany struktury konsumpcji” – zwracają uwagę eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Przypominają, że według danych Eurostatu wolumen obrotów rośnie znacznie szybciej w usługach niż w towarach.
Czytaj też: ceny produktów coraz wyższe. Jest kilka wyjątków
Źródło: GUS, Twitter