W dzisiejszym świecie coraz więcej osób decyduje się uda skorzystać z usług coacha. Pojawia się jednak podstawowe pytanie, czy te usługi są korzystne?
W sieci powstaje wiele kont, które publikują teksty motywujące. Takie fora, blogi i kanały często uznajemy za coaching. Jest to jednak jak najbardziej mylne. Nie wystarczy opublikować zdjęcia zawierające pozytywne bądź motywujące motta, aby być coachem…
JAKI POWINIEN BYĆ COACH?
Dobry coach powinien umieć słuchać, a także przeprowadzać szczery wywiad ze swoim rozmówcą. Otwartość na ludzi to nie wszystko. Należy umieć zbudować zaufanie, aby klient był zadowolony z późniejszych działań.
CELE COACHA
Głównym zadaniem coacha jest odnalezienie i zbudowanie lub wyzwolenie ambicji w kliencie. Buduje on je przez rozmowę. Coaching składa się z kilku etapów, kończą się one osiągnięciem postawionego celu.
„Praca coacha obejmuje zasadniczo:
– uruchomienie potencjału, wiedzy i kompetencji klienta,
– zarządzanie czasem i pracą zarówno w trakcie sesji, jak i całego procesu coachingu,
– określenie potrzeb rozwojowych – pomaganie w ustalaniu celów uczenia się i w planowaniu działań,
– towarzyszenie klientowi, przeprowadzanie go przez cały cykl uczenia (pomaganie w określaniu problemów, stawanie wyzwań, wspieranie procesów oceny – określanie postępów, wzmacnianie motywacji, przekazywanie informacji zwrotnych).”
KIEDY COACH MOŻE NAM POMÓC?
Coach może pomóc zarówno w sprawach biznesowych jak i osobistych. Celem spotkań z coachem może być chęć realizacji własnych planów, zwiększenie odpowiedzialności i poszerzenie własnych horyzontów.
„Coaching jako kompleksowe podejście służące wspieraniu rozwoju poprzez zastosowanie szeregu różnorodnych technik,zwiększanie efektywności wykorzystania potencjału umiejętności, pomoc w przyswajaniu nowej wiedzy i doskonalenie działania.”