W obecnej sytuacji wielu przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie na rynek nowych produktów lub usług. Zmiana kierunku związana jest przede wszystkim z przejściem ze sprzedażą do świata Internetu. Wtedy pojawia się pytanie o to jak (i czy w ogóle) zrobić profesjonalne badanie rynku i sprawdzić, czy będzie popyt na nową usługę. W tym artykule pokażemy w jaki sposób wykorzystać darmowe narzędzia dostępne w Internecie do tego, aby wykonać tego rodzaju badanie.
Po pierwsze: Google Trends
Jedną z największych “broni” jakie oferuje Google jest narzędzie Trends. Nie wszyscy wiedzą, że narzędzie to będzie przydatne nie tylko do śledzenia słów kluczowych wpisywanych do przeglądarki Google, ponieważ okazuje się, że może być także świetnym narzędziem wspomagającym decyzje sprzedażowe. Wpisując zwroty i poszczególne słowa kluczowe do przeglądarki – Google Trends wskaże porównanie tych słów i określi, które z nich było najczęściej klikane – w ujęciu rocznym, a nawet pięcioletnim. Można także dowiedzieć się jaka była klikalność poszczególnych fraz w podziale na polskie województwa. Jest to rozwiązanie idealne do analizy słów kluczowych na stronę (SEO) oraz do badania potrzeb potencjalnego klienta.
Po drugie: Pytanie do przyjaciela
Często jest tak, że “chowamy” nasz pomysł na biznes przed światem w obawie, że ktoś nam go ukradnie. Tymczasem większość pomysłów już dawno na rynku istnieje – my natomiast wprowadzamy jedynie pewne ulepszania w modelu biznesowym. W takim przypadku warto rozmawiać ze znajomymi, tak jakby byli oni potencjalnymi klientami. Warto zapytać ich o zdanie – co sądzą o pomyśle, co by w nim zmienili, jak go ulepszyli. W tym przypadku bardzo liczy się powiedzenie “Co dwie głowy to nie jedna”. Czasem taka burza mózgów jest w stanie mocno rozwinąć koncepcję biznesową, co może okazać się bardzo twórcze.
Po trzecie: Raporty, raporty, raporty
Żyjemy w świecie Internetu. Właściwie większość opracowań, analiz i raportów trafia obecnie do Internetu lub ma wersję elektroniczną. Warto korzystać z tego źródła i nie “wyważać otwartych drzwi”. Może się bowiem okazać, że ktoś lub jakaś firma odrobiła pracę za nas i nie będzie trzeba szukać, analizować i zestawiać danych. Dla przykładu: przydatnych informacji na temat potencjalnego klienta (demografia, wiek, płeć, itp) można poszukać na stronach Głównego Urzędu Statystycznego (www.stat.gov.pl). Wiele informacji na temat wielkości i struktury rynku można znaleźć na stronach firm analitycznych (często raporty są płatne, jednak publikuje się darmowe streszczenia, które także mogą zawierać cenne dane o rynku).
Po czwarte: zapisz się na okresy testowe portali analitycznych
Jeżeli myślisz o wprowadzeniu nowego produktu lub usługi – warto sprawdzić portale analityczne, które oferują dane z zakresu analizy Big Data. Przykładem może być firma Brand24. Tutaj możesz założyć za darmo konto testowe na 14 dni i w tym czasie dokonać pierwszych istotnych analiz Twojego rynku. W portalu Brand24 możesz na przykład analizować wyszukiwanie słów kluczowych i fraz w Internecie – co może być pomocne w poszukiwaniu klienta lub jego potrzeb.
Jak widać, samodzielna analiza rynku jest w Twoim zasięgu ręki. Możesz skorzystać z wielu informacji oraz programów, które dostępne są za darmo w Sieci. W przyszłości oczywiście możesz skorzystać z usług profesjonalnej firmy doradczej, jednak na etapie wstępnym jesteś w stanie wykonać wiele działań samodzielnie. Powodzenia!