Za nami konferencja biznesowa Founders Mind, którą Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” objęła patronatem medialnym. Wydarzenie, pełne ciekawych wykładów i dyskusji, odbyło się w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Była to również okazja do nawiązania biznesowych relacji. – Tegoroczna edycja przyciągnęła ponad 600 profesjonalistów biznesowych – komentuje Michał Bąk, organizator wydarzenia.
Founders Mind to najbardziej przedsiębiorcza konferencja w Polsce, skierowana do osób, które chcą rozwijać swój biznes. Wysokiej klasy eksperci mówili o swoich doświadczeniach i udzielali rad.
Pricing, ekspansja zagraniczna, sztuczna inteligencja
Na licznych panelach informacje dla siebie mogli znaleźć zarówno początkujący biznesmeni i bizneswoman, jak i rekiny biznesu.
Doradca e-commerce Krzysztof Semp radził, jak rozwiązywać problemy klientów i budować dobre relacje.
Z panelu Marcina Kuśmierza, doświadczonego menedżera i inwestora w świecie nowych technologii, można było dowiedzieć się wszystkiego o sztuce komunikacji między zarządem, założycielami i inwestorami.
Menadżer z dwudziestoletnim doświadczeniem Konrad Weiske przedstawił przepis na budowanie firmy giełdowej, nawet z 1500 pracownikami.
Elena Zhukova i Mateusz Paprocki, specjaliści OKR, opowiedzieli o tej metodzie zarządzania celami. OKR to skrót od Objectives and Key Results.
Ekspert Krzysztof Szyszkiewicz zdradził sekrety pricingu. Opowiedział na pytanie, które stawia sobie wielu początkujących przedsiębiorców i przedsiębiorczyń, czyli jak ustalić odpowiednią cenę produktu lub usługi.
Karol Traczykowski z Docplanner (ZnanyLekarz) radził, jak skutecznie wejść na nowe rynki i osiągnąć międzynarodowy sukces.
Nie zabrakło też paneli dotyczących zdrowia. Mateusz Sobieraj, ekspert digital marketingu, podpowiedział osobom, które prowadzą firmę, jak skutecznie radzić sobie ze stresem.
Bartosz Ferenc, współtwórca Founders Mind i ekspert w dziedzinie automatyzacji w marketingu, mówił o rewolucji technologicznej związanej ze sztuczną inteligencją. Opowiedział o tym, jak AI zmieni firmy oraz kto zyska, a kto może stracić na nowych technologiach w biznesie.
Jak osiągnąć sukces przed trzydziestką?
28-letni Wojciech Bączyk z GRANTS.CAPITAL, inwestor i doradca, przedstawił przepis na sukces przed 30-tką. Od dziecka był przedsiębiorczy. Pierwszy sukces biznesowy osiągnął w wieku 18 lat – zajął się organizowaniem połowinek w liceum. Zarobił na tym 100 tysięcy złotych.
Na podstawie swojej historii Bączyk przedstawił rady zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych przedsiębiorców. Mówił też o kosztach sukcesu – przez trzy lata pracował po 15 godzin dziennie. Brakowało mu czasu na budowanie relacji: – pierwszą dziewczynę miałem w gimnazjum, a kolejną po studiach – przyznał. Obecnie ogranicza swoje zaangażowanie we wszystkie projekty, stara się delegować część obowiązków.
Jakich błędów w nie popełniać w prowadzeniu biznesu?
O tym opowiedziała Katarzyna Młynarczyk na podstawie własnych doświadczeń z lat 2012-2023. W tym czasie założyła, a następnie przekształciła lub zamknęła kilka projektów, m.in. Socjomanię, Rebread i Handelek. Panelistka wspomniała o metaforycznym narzędziu, jakim są nożyczki. Chodzi o umiejętność dostrzegania błędów, „odcinania” rozwiązań, które się nie sprawdzają. Młynarczyk przestrzegała przed zwodniczym syndromem myślenia „może się ułoży”.
O tym, jakich błędów unikać w prowadzeniu biznesu mówiła też Natalia Bogdan – prezeska agencji pracy Jobhouse, ekspertka rynku pracy, headhunterka z ponad 15-letnim doświadczeniem, wykładowczyni akademicka, zdobywczyni tytułu Bizneswoman Roku.
Bogdan opowiedziała o własnych wzlotach i upadkach w prowadzeniu biznesu. – Te wszystkie sytuacje sprawiły, że jestem silniejsza i wiem jak poradzić sobie z problemami – wyznała.
Na swoim przykładzie pokazała jak negatywne w skutkach może być zatrudnienie nieodpowiedniej osoby na stanowisko dyrektorka generalnego. Przestrzegła przed błędami w rekrutacji, takimi jak ignorowanie czerwonych flag (np. negatywne opinie o rekrutowanej osobie), zatrudnienie osób z korporacji do małych firm, czy branie pod uwagę tylko kandydatów z branży.
Natalia Bogdan przestrzegała też przed „złotoustymi” osobami, którzy w trakcie rozmowy o pracę i w mediach społecznościowych, jawią się jako idealni kandydaci na dyrektora generalnego. Rzeczywistość może okazać się inna, dlatego warto dokładnie sprawdzić, w czyje ręce oddajemy zarządzanie naszą firmą.
Sztuczna inteligencja w biznesie – kto zyska, a kto straci?
Founders Mind to także panele dyskusyjne z ekspertami. My udaliśmy się na debatę „Wykorzystanie AI w biznesie”. Bartosz Ferenc był zdania, że w wyniku rewolucji technologicznej pracę stracą osoby, które wykonują proste, powtarzalne zadania. Według niego zatrudnieni w branżach kreatywnych nie mają się czym martwić. Przybędzie też nowych zawodów związanych z obsługą narzędzi AI.
Paula Skrzypecka, doktorka nauk prawnych, zwróciła uwagę na regulacje związane z AI, dotyczące prawa autorskiego czy ochrony danych osobowych. Takie rozwiązania prawne jeszcze nie powstały. Według niej zwód prawnika nie zostanie zastąpiony przez sztuczną inteligencję, a jedynie ułatwi wykonywanie nudnych czynności.
Mateusz Kurleto, który pomaga firmom wykorzystywać AI, stwierdził że to narzędzie jest „maszynką do zgadywania” – AI Jest matematycznym modelem, niczego samodzielnie nie rozumie, nie jest inteligentne – ocenił.
Głos w dyskusji zabrała też Zuzanna Kwiatkowska, znawczyni AI, która zawodowo zajmuje się komercjalizacją produktów bazujących na sztucznej inteligencji. Zwróciła uwagę na to, że na końcu procesu korzystania z tych narzędzi zawsze stoi człowiek. To on ostatecznie zatwierdza bądź nie wyniki, które wygeneruje AI. Do tego niezbędne jest doświadczenie, którego maszyna nie posiada.
Nawiązywanie relacji biznesowych
Konferencja Founders Mind była także okazją do zawarcia nowych biznesowych znajomości. Sprzyjały temu wyznaczone strefy, na których przedsiębiorcy prezentowali swoje produkty i usługi. Networking był możliwy również dzięki after party, które miało miejsce w centrum Warszawy.
– Founders Mind to ogromna przestrzeń do networkingu i wymiany cennych spostrzeżeń dla przedsiębiorczych, otwartych umysłów. Tegoroczna edycja przyciągnęła ponad 600 profesjonalistów biznesowych, którzy mogli się uczyć od najbystrzejszych specjalistów z różnych sektorów. Sukces wydarzenia to dla nas ogromna satysfakcja i zarazem motywacja, by jeszcze bardziej zwiększać zakres naszych działań i atrakcji. Dlatego już teraz zapraszamy na edycję 18 października. Wierzymy, że przyciągnie jeszcze większą rzeszę zadowolonych osób – podsumowuje Michał Bąk, organizator Founders Mind.