Francuzi zatwierdzili ustawę wymierzoną w influencerów. Co nowe prawo oznacza dla tamtejszych gwiazd mediów społecznościowych?
Nowe przepisy we Francji
Francuski parlament przyjął ostatnio ponadpartyjną ustawę regulującą działania influencerów w mediach społecznościowych. Celem było ograniczenie promocji niebezpiecznych produktów i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się niektórych trendów. Przepisy zostały zatwierdzone przez francuskich prawodawców – 342 senatorów ze wszystkich ugrupowań głosowało za przyjęciem ustawy wprowadzonej przez socjalistycznego posła Arthura Delaporte i Stéphane’a Vojettę, posła z ramienia partii Renaissance założonej prezydenta Emmanuela Macrona.
Nowa ustawa proponuje prawne zdefiniowanie influencerów jako „osób fizycznych lub prawnych, które za opłatą zwiększają swoją aktywność wśród odbiorców w celu promowania towarów i usług online”.
Kara dla influencerów
Nowe francuskie prawo przewiduje dwa lata więzienia i grzywnę w wysokości 300 tys. euro dla tych influencerów, którzy będą promować takie praktyki, jak np. chirurgia plastyczna. Zabrania się też lub mocno reguluje promocję kilku różnych urządzeń medycznych czy produktów zawierających nikotynę. Nowe prawo dotyczy również tych, którzy reklamują platformy bukmacherskie, a promocja gier pieniężnych będzie możliwa tylko na tych portalach, które technicznie mają możliwość ograniczania dostępu dla nieletnich. Prawo zabrania również publikowania zdjęć i wideo ze zwierzętami, których posiadanie jest zabronione. Zdjęcia promocyjne – na przykład kosmetyków – muszą być podpisane, jeśli zostały wyretuszowane lub zastosowano na nich filtr.
„Możemy być dumni z tego porozumienia”
– mówi Amel Gacquerre, senatorka, której zadaniem było przedstawienie projektu ustawy izbie wyższej.
Kogo jeszcze dotyczą nowe przepisy?
Agenci influencerów również zostaną objęci regulacjami – gdy kwoty, zarabiane przez ich “podopiecznych” przekroczą określony próg, będzie ich obowiązywać zawarcie pisemnej umowy między nimi.
Podczas gdy wielu odnoszących sukcesy influencerów działa również za granicą, na przykład w Dubaju, nowe prawo ma wymagać od podmiotów działających poza Unią Europejską, Szwajcarią lub Europejskim Obszarem Gospodarczym wykupienia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej na terenie UE.
Influencerzy we Francji
Szacuje się, że we Francji jest około 150 tys. influencerów, ale działania niektórych z nich sprawiły, że wprowadzenie pewnych regulacji stało się koniecznością. Od promocji niebezpiecznych produktów po oskarżenia o oszustwa – coraz częściej zaczęły się pojawiać wezwania do uregulowania rynku. Nawet francuski raper Booba prowadził internetową walkę z tymi, których nazwał “złodziejami wpływu” – po francusku „influvoleurs”, zwracając tym samym jeszcze większą uwagę na problem.