Burza mózgów (ang. brainstorm)- to technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych. Jest to jedna z form dyskusji, którą często wykorzystuje się również, jako metodę nauczania. W biznesie to idealny sposób na zorganizowanie spotkania grupowego i wygenerowanie najbardziej kreatywnych pomysłów w zespole poprzez typowanie własnych propozycji, a następnie głosowanie i dyskusje na temat ulepszania najciekawszych pomysłów.
Tworzeniu brainstormingu służy kilka istotnych zasad, lecz głównym kierunkiem słynnej burzy umysłów jest pozbycie się wszelkiego zahamowania w swojej kreatywności i swobodzie myślenia, dzięki którym zaczniemy w odkrywczy sposób rozwiązywać nasz problem i konfrontować pomysły z innymi.
Jakie zasady zastosować, aby przeprowadzić udaną burzę mózgów?
- Brak krytykowania nawet najdziwniejszych pomysłów jakie się pojawią
- Bycie maksymalnie kreatywnym i nie wstydzenie się żadnej ze swoich propozycji
- Pojedyncze i anonimowe zgłaszanie pomysłów
- Natychmiastowe zapisywanie podanego przykładu
- Przedstawianie pomysłu w jak najprostszy i najkrótszy sposób
- Podanie jak największej ilości pomysłów
Najważniejszą z zasad tworzenia zespołowej burzy mózgów jest absolutny brak oceniania pomysłów uczestników podczas jej trwania. Jest to niezwykle istotne z tego powodu, że krytyka hamuje kreatywność uczestników i sprawia, że inni słuchacze zaczynają dewaluować własne, niewypowiedziane jeszcze pomysły, a w finale mogą całkowicie zrezygnować z ich podania z obawy przed oceną innych lub nietrafioną wypowiedzią.
Burza mózgów powinna zachęcić ludzi do tworzenia własnych pomysłów, maksymalnie pobudzić ich kreatywność i wykorzystać ją do tworzenia rozwiązań problemów poprzez wspólną dyskusję. Prawidłowo zorganizowana burza mózgów powinna przebiegać lawinowo, czyli jedne pomysły powinny inspirować do wymyślania kolejnych. Brainstorming to maksymalne pobudzenie kreatywnego myślenia z zaangażowaniem do tego całego zespołu.
Jak dobrze ocenić burzę mózgów?
Aby burza mózgów została dobrze rozstrzygnięta jej ocena musi odbyć się przede wszystkim w odpowiednim do tego momencie. Nigdy nie oceniamy pomysłów w trakcie trwania burzy mózgów, dopiero po niej, a najlepiej kolejnego dnia.
Następny krok, to odrzucenie pomysłów, które są zdublowaniem innych i umieszczenie pozostałych na jednej tablicy, bądź bristolu. Każdy z uczestników powinien dostać naklejkę, którą może zaznaczyć jego zdaniem najlepszy pomysł.
Kiedy mamy już czysty obraz wszystkich propozycji i podzielone pod nimi głosy możemy zacząć dyskusję, w której omówimy pomysły innych uczestników oczywiście zachowując zasady kultury i kierując się tym jak sami chcielibyśmy być ocenieni na forum publicznym. Pozbawmy nasze oceny niepotrzebnej krytyki, lub nie wnoszących nic kreatywnego do zespołu komentarzy. Nie oznacza to jednak, że krytyka będzie zakazana -starajmy się jednak, żeby była konstruktywna i dawała dokładny feedback uczestnikowi, mówiąc, co należy w nim ulepszyć, by stał się bardziej wartościowym dla podejmowanego przez nasz zespół problemu.
Ideą burzy mózgów nie jest osąd, czy konkurowanie czyj pomysł będzie lepszy, wręcz przeciwnie ma być ona powodem do efektywnej pracy w grupie, wspólnego inspirowania się, pobudzania kreatywności i lekcją bycia życzliwym dla innych.