Lejek marketingowy (ang. sales funnel) obrazuje proces sprzedażowy. Rolą każdego przedsiębiorcy jest zaplanowanie poszczególnych etapów w taki sposób, aby doprowadziły do zawarcia transakcji. Podpowiadamy, jak to osiągnąć
Lejek sprzedażowy możemy porównać do filtra używanego podczas parzenia kawy. Na początku nasza grupa docelowa jest duża, jednak nie wszystkie osoby, które do niej należą, dokonają zakupu. Właściwie będzie to niewielka część — pozostali zostaną „odfiltrowani” na poprzednich etapach — na przykład w momencie, gdy pierwszy raz usłyszą o naszej firmie. Możemy jednak wpływać na potencjalnych klientów i sprawiać, aby jak największa grupa dotarła do samego końca lejka.
Proces sprzedażowy obrazuje poniższa grafika, na podstawie której omówimy kolejno poszczególne etapy:
Świadomość
Świadomość marki to kluczowy etap. Polega na zapoznaniu grupy docelowej z naszymi wartościami, celami, sposobem komunikacji i ofertą.
Jakie kroki należy podjąć na tym etapie?
⦁ identyfikacja wizualna — zadbaj o to, aby wszystkie elementy były spójne i łatwe do rozpoznania;
⦁ komunikacja wartości — skup się na tym, co oferuje Twoja marka i jakie wartości reprezentuje — przyciągniesz w ten sposób osoby, które się z nimi utożsamiają;
⦁ obecność w mediach społecznościowych — utwórz profile Twojej marki na platformach społecznościowych i aktywnie publikuj treści, które zainteresują odbiorców;
⦁ SEO — zadbaj, aby publikowane przez Ciebie treści były atrakcyjne dla wyszukiwarek, a Twoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów wzrosną;
⦁ reklama — skorzystaj z opcji reklam w różnych kanałach, aby zwiększyć zasięg Twojej marki i przyciągnąć nowych klientów.
Budowanie świadomości marki to proces, który wymaga czasu, wysiłku i stałego dostosowywania strategii do potrzeb Twojej grupy docelowej. Warto jednak zadbać o efektywną strategię, gdyż to właśnie ona przyniesie długoterminowe korzyści dla Twojego biznesu.
Zainteresowanie
Klient ma świadomość, że Twoja marka istnieje. Na kolejnym etapie najważniejsze jest, aby wziął ją pod uwagę, jeśli zastanawia się nad zakupem. Atrakcyjne treści i reklamy nie wystarczą — musisz go przekonać, że to właśnie Twoja oferta najtrafniej odpowiada na jego potrzeby.
Pomogą Ci w tym:
⦁ informacje na temat produktu/usługi — klienci, którzy są zaznajomieni z branżą, nie zadowolą się zdawkowymi informacjami. Postaw na dużą liczbę wyczerpujących i wiarygodnych informacji;
⦁ wartościowy content — publikuj treści, które zainteresują odbiorców — artykuły, infografiki, filmy lub inne materiały;
⦁ wizerunek — nie zapomnij dodać informacji o sobie lub Twojej ofercie — dzięki temu zwiększysz zaufanie i pokażesz, że jesteś profesjonalistą.
Konwersja
Konwersja, zwana również zakupem, jest przedostatnim etapem. Klienci znają już Twoją markę i wiedzą, że to właśnie Twoja oferta najtrafniej odpowiada na ich potrzeby — chcą jedynie potwierdzenia, że podjęli dobrą decyzję.
Co może im w tym pomóc
⦁ opinie innych klientów zamieszczone na stronie (pamiętaj, że muszą być prawdziwe, a Twoim obowiązkiem jest zamieszczenie informacji, czy zostały zweryfikowane
⦁ dostęp do wersji demo (jeśli oferujesz usługi) lub próbek (jeśli oferujesz produkty)
⦁ sekcja FAQ lub Q&A, w której pojawią się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Lojalność
Pamiętaj, że zakup nie jest ostatnim etapem lejka — bardzo ważne jest skupienie się na utrzymaniu pozyskanych klientów i budowaniu długotrwałych relacji.
Działania, które możesz podjąć, to między innymi:
⦁ wprowadzenie programów lojalnościowych, specjalnych ofert lub zniżek dla stałych klientów;
⦁ wysoka jakość obsługi klienta i indywidualne podejście do każdej osoby;
⦁ budowanie społeczności wokół marki;
⦁ monitorowanie zadowolenia klientów oraz reagowanie na ich opinie i sugestie.
Masz wątpliwości?
„Każdy z przedsiębiorców powinien przeanalizować swój lejek sprzedażowy i zastanowić się, czy faktycznie wygląda on tak, jak powinien. Często zdarza się, że w praktyce lejek bardziej przypomina trawiącego węża boa — proces sprzedażowy staje w jednym miejscu. W takich sytuacjach pomagamy znaleźć przyczynę i podjąć odpowiednie działania.”
– tłumaczy Marcin Sobieski, Specjalista ds. Rozwoju Startupów.
Jeśli potrzebujesz dodatkowego wsparcia w zrozumieniu zagadnień związanych ze sprzedażą i marketingiem, skontaktuj się z naszymi ekspertami. Zapewniamy szkolenia biznesowe i indywidualne konsultacje, podczas których zdobędziesz nowe umiejętności i poszerzysz posiadaną wiedzę.