Walka o lojalność klienta to duże wyzwanie dla każdego współczesnego marketera. Różnorodność ofert, nadmiar informacji o produktach, rozproszona uwaga i wysoka konkurencja sprawia, że lojalność jest towarem, którego ciągle brakuje. Tymczasem to właśnie lojalność klienta sprawia, że marka może bezpiecznie funkcjonować na rynku oraz w pełni realizować cele sprzedażowo-marketingowe.
Inwestycja w lojalnego klienta, partnera, dystrybutora czy hurtownika to konieczność w nowoczesnej gospodarce. A to właśnie programy lojalnościowe mają na celu zbudowanie z odbiorcą trwałych i silnych relacji. Odpowiednie ich prowadzenie wpływa również na budowanie pozytywnego wizerunku firmy, optymalizację kosztów oraz podtrzymanie motywacji uczestników. Dzięki programom lojalnościowym organizator może liczyć na liczne korzyści – pod warunkiem, że wpisze to w strategię marki. Sięgając po to rozwiązanie, warto szczegółowo określić cel, który będzie dla firmy istotny. Jeśli program będzie miał właściwie sformułowaną strategię i przemyślany budżet, firma w przyszłości będzie mogła cieszyć się z jego pozytywnych efektów. To jednak może nie wystarczyć. Oprócz własnych korzyści należy też zaplanować korzyści dla uczestników.
Z perspektywy klienta odpowiedni program lojalnościowy powinien spełniać dwa warunki. Powinien mieć ciekawą formę oraz wyróżniać się atrakcyjną nagrodą. Oznacza to, że jego mechanizm musi być na tyle łatwy, aby uczestnicy nie mieli problemu z realizacją jego założeń, a jednocześnie na tyle atrakcyjny, aby motywował ich do podejmowania związanych z nim wyzwań. Z badań wynika, że nagroda, aby stać się atrakcyjną dla użytkownika, powinna zaspokajać indywidualne potrzeby i być dostępna od ręki. Takie kryteria spełnia np. kartka stałego klienta.
Strategia, dobór mechanizmu czy nagród, a następnie odpowiednia optymalizacja podejmowanych działań, to ciągła walka o zdobycie i utrzymanie lojalności klienta. Dlatego też program lojalnościowy powinien dostosować się do potrzeb i możliwości firmy oraz najnowszych mechanizmów motywacyjnych. Dzięki temu stworzenie skutecznego programu lojalnościowego będzie nie tylko przyjemnym, ale także efektywnym procesem.