Wdrożenie się w świat biznesu dla początkującego przedsiębiorcy może stanowić nie lada wyzwanie. Nierzadko problematycznym okazuje się specyficzny język, pełen skrótów, zapożyczeń i metafor, jakim operuje ten sektor. Poniżej przedstawiamy mały słowniczek podstawowych pojęć, na które natknie się młody rekin biznesu. Mamy nadzieję, że choć trochę ułatwi pierwsze kroki.
anioły biznesu – prywatni biznesmeni, którzy inwestują własne pieniądze w obiecujące projekty we wczesnej fazie rozwoju w zamian za udziały w firmach
B2B – ang. business to business; skrót oznaczający relację między dwoma lub więcej przedsiębiorstwami (w odróżnieniu od B2C – business to client, analogicznie oznaczającego relacje na linii przedsiębiorca – klient)
barter – bezgotówkowa wymiana usług lub produktów o takiej samej wartości między stronami transakcji
benchmarking – metoda analizy polegająca na porównaniu przedsiębiorstwa z konkurentami oraz wiodącymi firmami w branży
blockchain – zdecentralizowana i rozproszona baza danych przechowująca informacje o transakcjach; jej podstawą są kryptowaluty
coworking – model pracy we wspólnej przestrzeni oferowanej przez firmę wynajmującą przestrzeń biurową
CRM – ang. customer relationship management, zarządzanie relacjami z klientem; zbiór strategii i metod mających na celu zwiększenie efektywności sprzedaży i budowanie relacji z klientem
e-commerce – handel elektroniczny, czyli wykorzystujący środki elektroniczne do przeprowadzania transakcji
faktoring – usługa finansowa polegająca na wykupie przez firmę faktoringową od przedsiębiorstwa nieprzeterminowanych należności z tytuły sprzedaży towarów lub usług
fintech – ang. financial technology, rodzaj usług bankowych prowadzonych przy pomocy nowoczesnych technologii
freelancer – osoba podejmująca się pracy na zlecenie w danej branży, jednak nie związana z jedną firmą
Gazele Biznesu – ranking najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich przedsiębiorstw
GPW – Giełda Papierów Wartościowych; instytucja powołana do organizowania bezpiecznego obrotu instrumentami finansowymi, z zapewnieniem jednakowego i jednoczesnego dostępu do informacji, przy zachowaniu równych warunków zbywania i nabywania praw inwestora
inkubator przedsiębiorczości – jednostka organizacyjna utworzona w celu wspierania przedsiębiorczości; najczęściej udostępniająca osobowość prawną oraz usługi wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa
jednorożec – startup, którego wartość wyceniana jest na ponad 1 mld dolarów
karuzela podatkowa – mechanizm wyłudzania podatku VAT poprzez stworzenie iluzji okrężnego ruchu towarów lub usług
outsourcing – model zlecania zadań, które dotychczas były realizowane w przedsiębiorstwie, innym podmiotom poprzez wydzielenie ich ze struktury organizacyjnej
RODO – rozporządzenie Parlamentu Europejskiego w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz ich swobodnego przepływu
SEO – ang. search engine optimalization; procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych
sektor MŚP – sektor małych i średnich przedsiębiorstw, obejmuje również mikroprzedsiębiorstwa
startup – nowo powstałe przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja poszukująca optymalnego modelu biznesowego; najczęściej finansowane są ze środków własnych założycieli lub zewnętrznych inwestorów
UOKiK – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organ administracji rządowej odpowiedzialny za realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów
wirtualne biuro – usługa umożliwiająca obsługę biurową podmiotom nieposiadającym fizycznej siedziby, udostępniająca swój adres do rejestracji firmy
venture capital – forma finansowania przedsiębiorstw przez zewnętrznego inwestora
VAT – ang. value-added tax; podatek od towarów i usług; typ pośredniego, powszechnego podatku obrotowego, który obciąża ostatecznego nabywcę towaru i zawarty jest w jego cenie zakupu