Niemal 9 na 10 Millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z uważa, że sztuczna inteligencja może usprawniać zakupy online i chce korzystać z tego typu rozwiązań. Jak miałoby to wyglądać?
Sztuczna inteligencja w procesie zakupów
Niedawno przeprowadzone badanie The Harris Poll dowiodło, że niemal 90 proc. Millenialsów i przedstawicieli pokolenia Z skorzystałoby z pomocy sztucznej inteligencji przy dokonywaniu zakupów online. Konkretnie w grupie Zetek taką deklarację składa aż 88 proc. badanych, a wśród Millenialsów 86 proc.
Zapotrzebowanie na rozwiązania tego typu wynika m.in. z trudności, które młodsze grupy konsumentów napotykają podczas zamawiania rzeczy z internetu. Aż 73 proc. Zetek często doświadcza problemów na etapie finalizacji zakupów i płatności. Powoduje to, że 40 proc. z nich rozważa rezygnację z zakupów, 37 proc. porzuca koszyk, a 22 proc. twierdzi, że tego rodzaju doświadczenie obniżyło ich postrzeganie marki. Najczęstsze problemy to nadmiar reklam, konieczność zalogowania się lub tworzenia konta oraz nieodpowiednie rekomendacje produktów.
Zakupy online
Jak sztuczna inteligencja może usprawnić zakupy online? Przede wszystkim chodzi o obszary związane z porównywaniem cen oraz wyszukiwaniem promocji, na co wskazuje kolejno 47 i 45 proc. respondentów pokolenia Z. Ceny produktów, które kupujemy online są dla nas nadal niezwykle istotne. Oszczędzanie to priorytet konsumentów z pokolenia Z w kontekście korzystania z AI. Sztuczna inteligencja ma też zapewniać rekomendacje ofert i produktów (41 proc.) oraz pomoc podczas zakupów (37 proc.). 28 proc. badanych wskazała ponadto na rolę AI w dostępie do recenzji produktów. Kolejnym aspektem jest asystent zakupowy oparty na AI. 55 proc. przedstawicieli generacji Z i 52 proc. Millenialsów jest zainteresowanych korzystaniem z asystentów AI, którzy sprawią, że zakupy online będą prostsze. Mieliby oni identyfikować potrzeby, a także sprawiać, że kupowanie będzie wygodniejsze.
Co więcej, 51 proc. przedstawicieli pokolenia Z twierdzi też, że są zainteresowani doświadczeniami zakupowymi w rzeczywistości rozszerzonej.
Źródło: ceo.com.pl