Profesor i amerykański przedsiębiorca poniósł niewielką porażę, zanalizował przeżytą sytuacje i po kilku latach zarobił ponad sto milionów dolarów.
W 2003 roku Oren Etzioni poleciał samolotem na ślub swojego brata z Seattle do Los Angeles. Kilka miesięcy przed uroczystością kupił bilet lotniczy zakładając, że im wcześniej kupi bilet tym będzie on tańszy. Podczas lotu z ciekawości popytał współpasażerów o cenę. Okazało się, że większość kupiła bilet dużo taniej niedługo przed wylotem.
Absolwent Uniwersytetu Harvarda nie pozostawił tej sprawy bez sprawdzenia: kiedy najtaniej jest kupić bilet online ? Czy dzisiaj zaoferowana cena biletu jest najtańszą z możliwych?
Zdeterminowany by odkryć przyczynę zróżnicowania cen chciał sprawdzić czy w przyszłości cena którą dzisiaj zobaczymy na komputerze będzie rosła czy malała. Postanowił więc stworzyć program AI będący porównywarką oferowanych w tej chwili cen biletów oraz cen przewidywanych w przyszłości.
Program miał prześledzić transakcje historyczne dla danej trasy i przeanalizować zmianę cen biletów w zależności od tego ile dni przed wylotem byłyby one kupione.
Jeśli średnia cena biletów bliżej terminu wylotu wykazywała tendencję spadkową, rozsądnie byłoby kupić bilet tuż przed wylotem. Jeśli przeciętna cena rosła wraz z zbliżającym się terminem wylotu, wówczas system zarekomendowałby zakup biletu od razu.
Stworzenie modelu analizy cen dla pasażerów
Naukowiec zebrał próbę 12 tysięcy cen, ściągając je przez 41 dni ze strony internetowej i na tej podstawie stworzył model pozwalający zaoszczędzisz pieniądze.
Etzioni zbudował model porównawczy cen a następnie otworzył firmę Farecast z informacją dotyczącą rezerwacji biletów.
Z czasem system zaczął przetwarzać dane blisko 200 miliardów informacji o cenach biletów, co pozwoliło pasażerom zaoszczędzić czas na analizę i domysły oraz zaoszczędzić pieniądze.
System sprawdził się znakomicie. Z czasem po rewelacyjnym odzewie na temat stworzonego mechanizmu, naukowiec planował przenieść koncept na inne rodzaje dóbr, np. hotele, bilety na koncert. Zanim jednak zrealizował zamierzenie Microsoft kupił od niego Farecast za 115 milionów dolarów.