2019 – rok pełen świetnych marketingowych kampanii, sukcesów, ale i porażek. Rok obfity w premiery i globalne wydarzenia, tworzone przez wybitnych ludzi. To również rok niewiarygodnej aktywności w social mediach, a zarazem wielkiego kryzysu Facebooka. Przeczytajcie nasze podsumowanie!
Co się działo w 2019?
Zacznijmy od zbiórek charytatywnych i wielkiej walki z hejtem. Oprócz oczywistych wartości dla społeczeństwa to również angażowanie użytkowników internetu w „wojny” na hasztagi, a także marketing polityczny przy okazji tych wydarzeń. Warto wspomnieć o młodej aktywistce Grecie Thungberg, która poruszyła świat apelami dotyczącymi ochrony środowiska. W tym roku Mark Zuckerberg przedstawił plany Facebooka i opowiedział o nadchodzących zmianach. Poruszył też kwestię polityki prywatności, co miało być odpowiedzią na ostatnie problemy Facebooka. Wszystko to na konferencji F8 dla deweloperów. A jeśli o problemach mowa… to w 2019 zakończono odbijającą się wielkim echem aferę z Cambridge Analytica. Facebook został ukarany za naruszenie prawa ochrony danych osobowych, co kosztowało ponad 640 tysięcy dolarów. To wielki PR-owy cios dla serwisu społecznościowego. Nie można zapomnieć także o Wiedźminie i wielkiej promocji tego serialu w Polsce.
Fame MMA – bez wątpienia projekt trzeba uznać za sukces marketingowy i finansowy! Pomijając ideę, czy wartość przekazu, gala zyskała ogromną rzeszę fanów pobijając rekord oglądalności polskiego YouTube’a. Do tego także Lord Kruszwil, czyli youtuber młodego pokolenia, który swoimi kontrowersyjnymi filmami zasłynął w całym kraju. Zostając przy YT nie można pominąć głośnego filmu braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu” sięgającym ponad 20 milionów wyświetleń – promocyjnie równie dobrze.
W 2019 roku zobaczyliśmy też Cybertruck Tesli, który oprócz niezwykłej technologii zaoferował wybitną kampanię marketingową, co przełożyło się oczywiście na zyski. Kolejnym sukcesem jest Tik Tok – czyli serwis dający pstryczka w nos Snapchatowi. Tik Tok swoją popularność zyskał znacznie szybciej niż kultowe już Facebook i Instagram. To miejsce dla influencerów każdego rodzaju, co świetnie złożyło się z tegorocznym otwieraniem się polskiego rynku na mikroinfluencerów. Globalnie, także 5G. Objęcie Monako w całości łącznością w tej technologii było symbolicznym przełomem. A na koniec, World Record Egg – czyli bicie światowego rekordu na Instagramie i konto, które było wielką niewiadomą. Cały świat zastanawiał się, co wykluje się z tajemniczego jajka, a jego popularność rosła w niewiarygodnym tempie. Okazało się, że to kampania platformy streamingowej Hulu, a profil poruszył także problem społeczny. Jajko pękło, bo „nie wytrzymało presji”, co miało nawiązywać do kondycji psychicznej osób korzystających z social mediów.
Oczywiście, można w nieskończoność wymieniać dobre kampanie (np. „Dobry głos dla firm” – ING + Kasia Nosowska), a także porażki roku (np. całego społeczeństwa związane ze wspieraniem patosteamingu). Podsumowując, ten pełen niespodzianek rok przyniósł dużo dobrego, wykreował nowe trendy i pożegnał stare. Wyciągajmy wnioski i inspirujmy się! Czym zaskoczy nas 2020?
W kolejnym artykule przeczytacie o prognozach na 2020, a już dziś możecie zapisać się na nasze bezpłatne szkolenia TUTAJ