Polscy przedsiębiorcy coraz częściej skłaniają się ku faktoringowi. Korzysta z niego już ponad 15 tys. klientów.
Czym jest faktoring? W usłudze tej występują trzy podmioty – firma dostarczająca usługi lub towary, zwana faktorantem; jej odbiorcy, czyli dłużnicy oraz firma udzielająca finansowania – faktor. Ten ostatni wypłaca natychmiastowo faktorantowi od 80% należności faktury. Reszta kwoty, pomniejszona o cenę usługi, jest wypłacana w momencie uregulowania zobowiązań dłużnika. To na faktorze spoczywa obowiązek księgowania rozliczeń, więc to on musi oczekiwać na wpłatę. W praktyce oznacza to poprawienie płynności finansowej przedsiębiorstwa, a także minimalizuje ryzyko niewypłacalności kontrahenta.
Jak donosi portal egospodarka.pl, pojęcie faktoringu znane jest już prawie 90% reprezentantów sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Na wzrost zainteresowania tą usługą ma wpływ kilka czynników. W szczególności rolę odgrywa tu rozwój gospodarczy. Choć wydaje się, że szybki wzrost PKB powinien optymalizować opóźnienia w płatnościach, coraz więcej firm boryka się z tym problemem. Powoduje to głównie brak weryfikacji kontrahentów przez usługodawców. Również dynamika rozwoju sektora MŚP ma tu niemałe znaczenie. Według danych PARP, jego udział w polskim PKB wynosi już ponad 50%. Kolejnym czynnikiem popularności faktoringu jest jego duża dostępność dla firm różnej wielkości. Dodatkowo, większość firm faktoringowych oferuje również dodatkowe świadczenia, np. prowadzenie kont rozliczeniowych czy monitorowanie i egzekwowanie płatności.
Źródło: http://www.firma.egospodarka.pl