Obecnie sklepy internetowe stanowią największą część handlu elektronicznego. Ich rozwój jest na bardzo wysokim poziomie i nie zapowiada się na zmiany. Jednak jeszcze parę lat temu było zupełnie inaczej, a kupowanie przez Internet nie było tak popularne jak dziś. Kiedy i jak zaczęły powstawać pierwsze sklepy internetowe?
Początki sklepów internetowych sięgają lat 80’, a dokładniej roku 1992, w którym to rząd amerykański zniósł zakaz komercyjnego wykorzystywania Internetu. Przyczyniło się to do powstania pierwszych sklepów online. Jednak nie przypominają one dzisiejszych, ponieważ nie posiadały ani „koszyka”, ani formularza, a klienci mogli składać zamówienia jedynie za pośrednictwem formularza bądź przez telefonu. Początki sklepów internetowych nie trwały długo. Trudności, jakie wynikały z zamawiania doprowadziły do upadku.
Kolejna próba otworzenia e-handlu miała miejsce w 1994 roku. Zakończyła się ona sukcesem. Już dwa lata później amerykańska spółka Amazon miała dwa miliony klientów online. Początkowo na ich stronie dostępne były tylko książki, ale po tym jak przybyło im użytkowników zdecydowali się na rozszerzenie swojej działalności.
Debiut firmy Amazon na giełdzie spowodował, że w szybkim czasie przybyły kolejne marki z własnymi sklepami internetowymi. Był to między innymi Ebay, który stał się pierwowzorem do stworzenia Allegro w Polsce.
W Polsce debiut w e-handlu jest związany z warszawską firmą Terent. Stworzyli oni sklep, w którym zakupów można było dokonywać przy pomocy formularza zamówieniowego. Niestety, ich działalność szybko się zakończyła. Przełomem było utworzenie platformy transakcyjnej Allegro, z której do dziś chętnie korzystamy.
Zdecydowanie sprzedaż online z roku na rok zyskuje nowych klientów. Z tego powodu padają pytania: Czy rynek e-commerce zdominuje sprzedaż stacjonarną? Jakie strategie obiorą sklepy stacjonarne by zatrzymać przy sobie klientów?