niedziela, 17 Styczeń, 2021
No Result
View All Result
NAPISZ DO NAS
Twój Biznes
-13 °c
Warsaw
  • #PokażStartUp
  • NAJNOWSZE
  • EVENTY
  • LUDZIE
  • LIFESTYLE
  • BIZNES
  • TECH
  • #PokażStartUp
  • NAJNOWSZE
  • EVENTY
  • LUDZIE
  • LIFESTYLE
  • BIZNES
  • TECH
No Result
View All Result
Twój Biznes
No Result
View All Result
Home BIZNES

Jak się witać? – SAVOIR-VIVRE

by Redakcja
23 kwietnia 2020
in BIZNES, NAJNOWSZE
Jak się witać? – SAVOIR-VIVRE
37
SHARES
859
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Sprawdź czy poprawnie się witasz. Poznaj najważniejsze zasady związane z nawiązywaniem kontaktów

Już wielokrotnie pisaliśmy o tym, jak ważne są zasady związane z savoir-vivre w relacjach biznesowych. To nie tak, że są one jedynie pewnymi skostniałymi zasadami, których nikt już nie używa ani nie stosuje w relacjach międzyludzkich. Wręcz przeciwnie. Co prawda, w obecnej sytuacji nie zalecamy widać się dłońmi, natomiast wiedza ta jest ponadczasowa. Sprawdźcie zatem, czy potraficie poprawnie się witać i nawiązywać kontakty.

Podanie ręki dopiero w drugiej kolejności!

Jedną z najważniejszych zasad, o której mało kto wie jest ta, że w kontaktach międzyludzkich werbalnie wita się osoba znajdująca się w hierarchii niżej albo mniej ważna. Przez podanie ręki natomiast i kontakt fizyczny wita się jako pierwsza osoba ważniejsza. Co to oznacza?  Jeżeli na przykład spotykasz się ze swoim szefem powinieneś jako pierwszy skinąć głową i wykonać gest związany z powitaniem. Następnie powinieneś oczekiwać na to, aż szef poda Ci dłoń i przywita Ciebie. Ta zasada dotyczy również relacji pomiędzy osobą starszą i młodszą.

Kto kogo pierwszy wita?

Kolejnym ważnym elementem jest to, kto kogo pierwszy wita w relacjach międzyludzkich i biznesowych. Oczywiście najważniejszą zasadą jest to, że jako pierwsza będzie witała się osoba w hierarchii stojąca wyżej – będzie to na przykład Twój szef. Co w przypadku gdy szefem jest kobieta albo podwładnym jest kobieta?  Czy w relacjach  biznesowych należy brać pod uwagę płeć osób, które się ze sobą kontaktują? Otóż nie. Savoir-vivre biznesowy mówi, że w takim przypadku traktujemy siebie na równi, niezależnie od tego czy po jednej stronie jest kobieta czy mężczyzna. Jeżeli kobieta jest szefem – to ona pierwsza występuje z powitaniem, jeżeli natomiast szefem jest mężczyzna – on ma do tego prawo.  Można też stosować zasadę związaną z wiekiem. Osoba starsza oczywiście będzie uprzywilejowana niż osoba młodsza – oznacza to, że oczekujemy na kontakt ze strony osoby starszej. Czasem może zaistnieć problem z oszacowaniem wieku, jednak przyjmuje się, że osobą starszą jest już osoba, która reprezentuje pokolenie wyżej. 

Jak się tytułować? 

Kolejnym ważnym elementem są zasady związane z tytułowaniem osób w towarzystwie. Jednym z przykładów są tytuły naukowe. Co do zasady w towarzystwie nie tytułujemy kogoś “Magistrem”. Wyjątek stanowi sytuacja w aptece – gdzie do sprzedawcy możemy się zwrócić “Panie Magistrze” lub “Pani Magister”. Mając na uwadze tytuły naukowe w towarzystwie można natomiast zwrócić się do kogoś “Panie Doktorze” lub “Pani Doktor”. , oczywiście także przyjęte jest stosowanie tytułu Profesora. W przypadku konferencji naukowej (na przykład na Uniwersytecie) można do osoby mówić zarówno “Panie Magistrze”, “Panie Doktorze” lub “Pani Profesor”. Istnieje natomiast wiele różnych innych tytułów i godności, które także należy brać pod uwagę. Jednym z takich tytułów jest Ekscelencja.  Tytuł ten bardzo często jest mylony z tytułami kościelnymi (Eminencja), a oznacza coś innego. “Wasza Ekscelencjo” można zwrócić się do osoby pełniącej wysokie stanowisko dyplomatyczne – na przykład do ambasadora.  Zwrotu “Wasza Eminencjo” użyjemy natomiast w stosunku do osoby, która zajmuje wysokie stanowisko kościelne na przykład do Biskupa. W Kościele Katolickim można także zwrócić się do Papieża “Wasza Świątobliwość”. Natomiast gdy jesteśmy na konferencji bądź na wydarzeniu biznesowym w relacjach akademickich – do władz uniwersytetu (do Rektora) zwrócimy się “Wasza Magnificencjo”.

Jak widać istnieje dużo różnych tytułów – nie tylko naukowych, ale także dyplomatycznych i innego rodzaju, które są bardzo istotne z punktu widzenia relacji międzyludzkich, i których należy używać. Należy pamiętać że niektóre osoby są bardzo wyczulone na posiadane tytuły naukowe i aby ich nie urazić powinniśmy je właśnie stosować.  

Redakcja

Redakcja

Rekomendowane

Sprzedaż detaliczna w 2018 poniżej oczekiwań

Sprzedaż detaliczna w 2018 poniżej oczekiwań

2 lata ago
5 sposobów na poczucie spokoju w życiu

5 sposobów na poczucie spokoju w życiu

1 rok ago

Popularne

    Sprawdź nas na

    Nasze projekty:

    2020 © Twój Biznes, All rights reserved.

    • Kontakt
    • O nas
    • NAJNOWSZE
    • BIZNES
    • TECH
    • LIFESTYLE
    • LUDZIE
    No Result
    View All Result
    • NAJNOWSZE
    • BIZNES
    • TECH
    • LUDZIE
    • LIFESTYLE
    • #PokażStartUp

    © 2019 Twój Biznes

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Fill the forms bellow to register

    All fields are required. Log In

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In
    Tu dowiesz się, dlaczego nasze ciastka są takie dobre. Zobacz skład Zjedz ciastko