Z badań wynika, że stres w pracy odczuwa aż 85% Polaków. Z czego to wynika? Jakie są główne przyczyny tego zjawiska oraz jak tego uniknąć?
Kiedy pojawia się stres w miejscu pracy?
Przyczyn stresu w miejscu pracy jest wiele. Każdy człowiek jest inny, a co za tym idzie – każdy ma inne powody do odczuwania niepokoju. Poniżej przedstawiamy najczęstsze przyczyny tego zjawiska:
1. Przeciążenie ilościowe pracą – często pracodawcy powierzają zbyt wiele zadań do wykonania swoim pracownikom. Skutkuje to tym, że są oni zmuszeni do wykonywania pracy w domu. Na skutek tego nie maja czasu aby odpocząć, wyspać się, czy też spędzić czas z najbliższymi – taki czynniki mogą powodować w nich frustrację, która z biegiem czasu może doprowadzić do różnych problemów emocjonalnych.
Życie w biegu nie jest dla nikogo dobrym rozwiązaniem. Należy się tego wystrzegać i za wszelką cenę dbać o swoje zdrowie psychiczne jak i fizyczne.
2. Kolejnym problemem związanym z pracą, który przyczynia się do powstania stresu jest niejasność pełnionej roli zawodowej. Brak określonych obowiązków, niejasna umowa oraz brak wiedzy na temat wykonywania obowiązków są kwestiami, które odciskają mocne piętno na pracownikach i ich stosunku do pracy.
3. Brak wsparcia ze strony współpracowników doprowadza nie tylko do małej efektywności pracy i znikomej integracji zespołu, ale także jest przyczyną budującą stres w pracownikach.
4. Sztywne, niezmienne godziny pracy, niemożność decydowania o sposobie wykonania zadań, a także ograniczone miejsce pracy powodują, że pracownik czuje się jak „maszyna”.
5. Złe fizyczne warunki pracy: ciągły hałas, nieodpowiednie temperatury czy nieprzyjemne zapachy również mogą powodować niechęć.
Kto się stresuje?
Na stres najbardziej podatne są osoby, które mają pesymistyczne podejście do życia. Z góry zakładają oni niepowodzenie, małą efektywność wykonywanej przez siebie pracy, a także złe relacje z współpracownikami i pracodawcą.
Niestety, takie podejście zgubi każdego człowieka. Nikt z nas nie przewidzi jakie będzie jego nowe miejsce pracy. Także efektywność wykonywanych przez nas zadań jest kwestią indywidualną – jeśli włożymy w dany projekt odpowiedni zasób sił może się on okazać sukcesem.
Jakie skutki niesie za sobą stres w pracy?
– dekoncentrację
– niechęć do pracy
– brak współpracy w zespole
– brak efektów pracy
– szybkie wypalenie zawodowego
– złe samopoczucie
– depresje, niepokoje, problemy psychiczne
– wyczerpanie fizyczne
– różne dolegliwości zdrowotne
Jak z nim walczyć?
Jeśli przyczyną naszego stresu są: złe fizyczne warunki pracy, niemożność decydowania o wykonywanych zadaniach oraz nieregulowane godziny pracy, w takiej sytuacji warto porozmawiać z pracodawcą. Być może uda się zmienić fizyczne możliwości pracy, a nawet wynegocjować zmiany w umowie.
Twój-Biznes jest patronem medialnym StartUp Booster:
https://www.facebook.com/startupboosterpolska/