NAPISZ DO NAS
Twój Biznes
  • BIZNESNEWS
  • HISTORIE SUKCESU
    • STARTUP GENERARTION
  • TECH
  • GOSPODARKA
  • BIZNES LIFESTYLE
  • BIZNESNEWS
  • HISTORIE SUKCESU
    • STARTUP GENERARTION
  • TECH
  • GOSPODARKA
  • BIZNES LIFESTYLE
No Result
View All Result
Twój Biznes
No Result
View All Result
Home BIZNESNEWS

Jakie konsekwencje niesie za sobą sharenting i udostępnianie danych?

by Redakcja
9 września 2021
in BIZNESNEWS
Jakie konsekwencje niesie za sobą sharenting i udostępnianie danych?
0
SHARES
172
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

23 procent dzieci zaczyna swoje życie w sieci zanim jeszcze pojawi się na świecie. Jak pokazują nam statystyki aż 40% rodziców w Polsce publikuje regularnie zdjęcia swoich pociech. Rocznie Polacy zamieszczają średnio 72 zdjęcia i 24 filmy przedstawiające dzieci w najróżniejszych, niejednokrotnie niekomfortowych dla nich sytuacjach. W sieci możemy zobaczyć aktualne lokalizacje w jakich znajdują się najmłodsi, a także z łatwością dotrzeć do ich prywatnych danych. Jakie konsekwencje będzie niósł za sobą sharenting i jak na wylewności rodziców korzystają marki?

Cyfrowe narodziny dzieci

Według najnowszego raportu London School of Economics , pt. „Co rodzice sądzą o prywatności swoich dzieci w internecie i co robią w tym zakresie?” 23 procent dzieci zaczyna cyfrowe życie zanim jeszcze zdąży przyjść na świat. 81% dzieci z krajów Unii Europejskiej poniżej drugiego roku życia ma już swój ślad cyfrowy w internecie, a 5% z nich w tym wieku posiada już własne profile w mediach społecznościowych. Średnia wieku w którym dziecko zaczyna budować swoją historię w internecie to zaledwie 6 miesięcy, a dla aż 23% dzieci ich pierwszym, udostępnionym zdjęciem w sieci jest zdjęcie USG wrzucone przez oczekujących na nie rodziców.

Konsekwencje sharentingu

Sharenting to połączenie angielskich słów share – rozpowszechniać oraz parenting – rodzicielstwo. Termin oznacza regularne dzielenie się informacjami, danymi i zdjęciami dzieci w przestrzeni internetowej takiej jak media społecznościowe, fora, blogi, czy platformy filmowe. W czasach ogólnego dostępu do mediów społecznościowych zjawisko sharentingu jest codziennością dla 75% rodziców. Większość rodzicielskich publikacji to ważne momenty z życia dzieci, urodziny, pierwsze kroki, czy dni szkoły, jednak coraz częściej zauważyć możemy materiały, które tworzone są bardziej w celu rozbawienia odbiorców, niż uwiecznienia rodzinnych chwil. W sieci możemy zobaczyć vlogi przedstawiające codzienne życie dzieci, ich poranną rutynę, posiłki, czy reżyserowane challenge’e z ich udziałem. Pomysłowość rodziców nie zna granic, a już trzylatki potrafią występować przed milionową publicznością na takich platformach jak YouTube, Vimeo, czy TikTok zarabiając przy tym ogromne sumy. Niestety udostępniając wizerunek nieograniczonej liczbie użytkowników rodzice muszą liczyć się z tym, że już na zawsze tracą możliwość kontroli nad opublikowanymi przez siebie materiałami, a ich usunięcie może już nigdy nie być możliwe. W wirtualnym świecie nic nie znika, publikowane szerokiemu gronu odbiorców treści są bardzo proste do skopiowania i przekazania ich dalej, publikując musimy mieć zatem świadomość, że udostępniamy informacje już na zawsze. Jak wynika z raportu największe konsekwencje sharentingu odczują najmłodsi, którym w obecnej chwili rodzice odbierają możliwość samodzielnego zbudowania własnej tożsamości w świecie cyfrowym. Obecne, mogące wydawać się urocze publikacje w niedalekim czasie mogą narazić młodych na odrzucenie i wyśmianie przez rówieśników, obniżenie ich poczucia własnej wartości, a niektórych zmuszą nawet w przyszłości do zmiany swoich danych osobowych. Materiały publikowane w sieci to także doskonała okazja do bezprawnego wykorzystania najmłodszych w celach majątkowych bądź przestępczych. Jak pokazują statystyki aż 52% opublikowanych przez rodziców zdjęć dzieci zostaje później sprzedane z podtekstem seksualnym.

Jak dane naszych dzieci są wykorzystywane marketingowo?

Nasza historia wyszukiwania, udostępniana lokalizacja, dostęp do zdjęć, kontaktów, czy kalendarza to tylko niektóre z danych, które zostaną o nas już na zawsze w sieci. Chociaż media społecznościowe same w sobie są bezpłatne, musimy mieć świadomość, że zdecydowanie za nie płacimy. Zamieszczając w sieci posty z udziałem swojego dziecka udostępniamy nie tylko jego wizerunek, ale i dane osobowe, które wykorzystywane są przez firmy do celów marketingowych. Marki, którym dajemy dostęp do prywatności naszej i naszych dzieci korzystają z naszej gościnności i budują z nich profile z danymi historycznymi, w których znajdują się takie informacje, jak płeć i wiek dziecka, jego aktualne potrzeby i to czego będzie potrzebował w niedalekim czasie. Z cyfrowych profili bardzo chętnie korzystają firmy, które wykorzystują dane do niczego innego, jak własnego zarobku poprzez profilowanie reklam dla nas i naszych kontaktów.

Jak bezpiecznie korzystać z możliwości social mediów?

Przede wszystkim myślmy przyszłościowo zamiast pod wpływem chwili i emocji. Pamiętajmy, że w internecie nic nie ginie, kierujmy się rozsądkiem i faktycznym dobrem naszych dzieci. Decydujmy się na świadome publikacje, które nie odbierają naszym dzieciom prywatności, intymności, a przede wszystkim godności. Publikując materiały w sieci przemyślmy je pod kątem danych, jakie dostarczają obcym osobom. Nie publikujmy treści, które zawierają adresy, nazwy szkół lub pokazują dzieci w niekorzystnych dla nich sytuacjach, których mogłyby się w przyszłości wstydzić. Pamiętajmy, że nawet prywatne publikacje, nigdy nie dają nam gwarancji, że takim pozostaną.

Redakcja

Redakcja

Redakcja Twój-Biznes

Chcesz się z nami skontaktować?
Napisz adresowaną do nas wiadomość na mail: redakcja@twoj-biznes.pl

RSS Artykuły Twój Startup

  • Jacy są przedsiębiorcy, którzy stali się milionerami? Cechy decydujące o sukcesie 29 września 2023
    „Nawet nie są do siebie podobni!” – pomyślisz, szukając cech wspólnych u milionerów, którzy w młodym wieku założyli własne firmy i osiągnęli sukces. Na pierwszy rzut oka mogą nie być, ale łączą ich pewne wspólne cechy — to właśnie im poświęcimy uwagę.
    Sonia Gulina
  • Usługi dla firm. Kiedy warto skorzystać z outsourcingu? 26 września 2023
    Jeśli nie masz doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu, samodzielne zajmowanie się wszelkimi kwestiami nie będzie dobrym pomysłem. W najlepszym przypadku zatrzyma Twój rozwój, a w najgorszym – przysporzy poważnych problemów. O tym, jakie usługi warto zlecić firmom zewnętrznym (i dlaczego), piszemy w poniższym tekście.
    Sonia Gulina
  • Coaching biznesowy – czym jest i jak może pomóc początkującym przedsiębiorcom? 22 września 2023
    Sukces nie jest pisany jedynie wybrańcom, ale każdemu, kto nie boi się ciężkiej pracy. Nawet jeśli zgubisz się drodze do celu i nie będziesz w stanie odnaleźć właściwej ścieżki, nie rezygnuj ze swojego pomysłu! Istnieją osoby, które w Ciebie wierzą i pomogą Ci przezwyciężyć trudności.
    Sonia Gulina
  • Sposoby na bezpłatną reklamę. Jak promować markę, nie wydając ani grosza? 20 września 2023
    Przedstawiamy sposoby, dzięki którym pozyskasz nowych klientów. Bez skomplikowanych narzędzi, zawiłych procedur i dodatkowych kosztów, a do tego w formie skrojonej na miarę współczesnego użytkownika.
    Sonia Gulina
  • Jak zacząć zarabiać jako freelancer? Pięć kroków do sukcesu 15 września 2023
    Życie freelancera nie zawsze jest usłane różami: często giniesz wśród konkurencji i bezskutecznie szukasz zleceń, a jeśli już uda Ci się zarobić, to połowę kwoty pochłoną obowiązkowe składki. Ale wiesz, że wcale nie musi tak być?
    Sonia Gulina
  • Dodatkowa praca zdalna – 8 pomysłów na biznes po godzinach 13 września 2023
    Chcesz się przebranżowić, ale nie wiesz, od czego zacząć? A może poszukujesz źródła dodatkowego dochodu? Sprawdź naszą listę pomysłów na biznes po godzinach, dzięki którym zaczniesz zarabiać na swoich pasjach.
    Sonia Gulina
  • Firma na próbę. Rozwiń się w inkubatorze przedsiębiorczości 8 września 2023
    Czy wiesz, że własna firma to nie zawsze duże ryzyko i długoterminowe zobowiązania? Korzystając z pomocy inkubatora przedsiębiorczości, możesz przetestować swój pomysł na biznes i sprawdzić, jak odnajdujesz się na rynku. Co istotne, nie musisz martwić się limitem maksymalnych przychodów, który obowiązuje w przypadku prowadzenia działalności nierejestrowej.
    Sonia Gulina
  • Rękodzieło, które najlepiej się sprzedaje. 10 pomysłów na biznes 6 września 2023
    Tworzysz rękodzieło, które zachwyca innych? A może masz zdolności manualne i chciałbyś zacząć je tworzyć? Sprawdź, jakie produkty najlepiej się sprzedają i zacznij zarabiać na swojej pasji.
    Sonia Gulina
  • Inkubator przedsiębiorczości – co to, kto może z niego skorzystać i na jakich warunkach? 29 sierpnia 2023
    Chociaż historia inkubatorów przedsiębiorczości sięga lat 60., mało kto wie o ich istnieniu i sposobie funkcjonowania. Wiele osób zakłada też, że nie jest to rozwiązanie dla nich – całkowicie niesłusznie, gdyż inkubator pozwala znacznie zminimalizować koszty prowadzenia własnego biznesu.
    Sonia Gulina
  • Profesjonalna obsługa klienta – poradnik dla freelancerów 25 sierpnia 2023
    Jeśli prowadzisz firmę samodzielnie, zdążyłeś się już przekonać, że obsługa klienta nie zawsze jest łatwa. Wraz z rozwojem biznesu zainteresowanych przybywa, lecz nie wprost proporcjonalnie do Twojej cierpliwości? Zanim rzucisz wszystko i wyjedziesz w Bieszczady, przyjrzyj się swojej pracy, zidentyfikuj problemy i pomyśl nad sposobem ich rozwiązania. Pomożemy Ci w tym!
    Sonia Gulina

Rekomendowane

Grafika Google AI ze znakiem wodnym w kształcie motyla

Google pomoże wykryć obrazy generowane przez AI. Jest jeden haczyk

1 miesiąc ago
E-sport rośnie w siłę

E-sport rośnie w siłę

5 lat ago

Popularne

    Sprawdź nas na

    Nasze projekty:

    2020 © Twój Biznes, All rights reserved.

    • Kontakt
    • O nas
    • Polityka prywatności
    • Polityka cookies
    No Result
    View All Result
    • BIZNESNEWS
    • TECH
    • GOSPODARKA
    • HISTORIE SUKCESU

    © 2019 Twój Biznes

    W ramach naszej strony wykorzystywane są pliki cookies w celach technicznych, analitycznych i marketingowych. Pełne informacje o ich działaniu oraz wytyczne jak wyłączyć cookies znajdują się w naszej Polityce Cookies
    OK Zamknij