Najnowszy raport zawiera informacje o tym, jak kobiety z dużym doświadczeniem i wiedzą postrzegają siebie. Kobiety oceniały w ankiecie kim jest ekspert, a potem, na ile same mogą się tak nazwać, w skali od 0 do 5. Mimo posiadania cech, które według nich definiują eksperta, miały duży opór przed użyciem tego słowa w stosunku do siebie. Wpływ na to mają różnego rodzaju lęki i obawy.
Raport „Jesteś ekspertką! Uwierz w to!” powstał na podstawie badania „Co powstrzymuje nas przed dzieleniem się wiedzą i zarabianiem na tym?”. W ankiecie wzięło udział 1019 kobiet z całej Polski, które w większości mieszkają w miastach wojewódzkich i mają wyższe wykształcenie.
Większość ankietowanych to kobiety w wieku od 31 do 40 roku życia, zajmujące się branżami marketingu, biznesu, rozwoju osobistego czy rękodzieła, zatrudnione na etacie bądź pracujące na własny rachunek.
Kim jest ekspert?
Kobiety zostały zapytane, co według nich definiuje eksperta. 93 procent odpowiedziało, że doświadczenie. 88 proc. wskazało na inwestycje w rozwój, a 69 na opinie i renomę. Ponad połowa ankietowanych stwierdziła, że ekspert to osoba, która ma za sobą różne kursy i szkolenia, ma wysokie poczucie własnej wartości i dzieli się wiedzą publicznie.
Około jedna trzecia ankietowanych wskazała, że ekspert powinien mieć wyższe wykształcenie, a 21 procent, że powinien być autorem publikacji i kursów. Tylko 7 proc. ocenia, że eksperta definiuje bogactwo. 26 proc. wskazało też na takie wyznaczniki, jak aktywność w social mediach i posiadanie strony WWW.
Kobiety jako ekspertki
50 proc. respondentek uważa się za ekspertki, ale tyko 11 proc. uznało się za ekspertkę na 5, w pięciostopniowej skalali. 14 procent stwierdziło, że nie czuje się ekspertką. Dlaczego? Oto niektóre z wyjaśnień:
„Uważam, że moja wiedza jest zbyt powszechna, że to są oczywistości i każdy przecież to wie”.
Kobieta, 38 lat, social media
„Niska ocena wynika z mojego perfekcjonizmu – ciężko mi zadowolić samą siebie”.
Kobieta, 25 lat, zdrowie
Dlaczego kobiety tak nisko się oceniają?
35 kobiet oceniło się jako ekspertka na 1, mimo wyższego wykształcenia i wieloletniego doświadczenia w branży. Tak wyjaśniały swoje stanowisko:
„Trudno dzielić się wiedzą, jeśli jeszcze tyle się nie wie”.
Kobieta, 23 lata, edytorstwo
„Gdyby ktoś inny z taką wiedzą i doświadczeniem kazał się ocenić, to dałabym 5. Ale pytanie było o mnie”.
Kobieta, 38 lat, IT
Jedna z respondentek, która oceniła się na 3, wspomniała o strachu i oporze przed nazwaniem siebie ekspertką. Inna wskazała, że w jej dziedzinie jest wielu ekspertów i nie wie, czy jej wiedza się komuś przyda.
Jako powód niskiej oceny zostało też podane niskie poczucie własnej wartości i strach przed wyśmianiem. Kolejna kobieta wskazała, że jest krytyczna wobec siebie i wymaga od siebie więcej niż od innych.
Nawet kobiety, które oceniły się na ekspertki na 5, miały różnego rodzaju opory. Pisały:
„Mam wiedzę i doświadczenie, ale umniejszanie sobie blokuje mnie przed szerokim pokazaniem tego”.
Kobieta, 42 lata, biznes, finanse, ekonomia
„Po zastanowieniu – jestem ekspertką, ale na co dzień nie postrzegam się w takiej kategorii”.
Kobieta, 43 lata, języki obce
„Jestem utajonym ekspertem – wchodzę w dyskusję, jeśli mam możliwość. Ale nie wychodzę z tą inicjatywą”.
Kobieta, 39 lat, marketing
Obawy przed zarabianiem na wiedzy
51 procent kobiet chce zarabiać na swoje wiedzy, ale ma przed tym opory. Dlaczego? 64 proc. stwierdziło, że boi się krytyki ich wiedzy. 62 proc. jako problem wskazało perfekcjonizm. 60% ankietowanych ma trudności z zarabianiem na wiedzy, bo nie wie, jak wycenić swoją pracę.
Kobiety czują też lęk przed porażką (58 proc.), twierdzą, że nie potrafią się sprzedawać (54 proc.) i nie wiedzą, od czego zacząć (50 proc.). 40 procent uważa, że nie ma wystarczającej wiedzy. Około jedna trzecia boi się krytyki wyglądu, a co piąta czuje barierę ze względu na swój wiek. 11 procent boi się, że ktoś ukradnie pomysł na ich produkt.
„Ankietowane hamuje perfekcjonizm, syndrom oszusta i lęk przed krytyką. Boją się popełniania błędów i tego, że ich produkty nie będą tak idealne, jakby chciały. Ogranicza je także brak wiary w siebie, wysokie wymagania, wewnętrzny krytyk, który sabotuje ich działania” – ocenia Ola Gościniak, pomysłodawczyni badania.
Źródło: Ola Gościniak. (2023). Jesteś ekspertką! Uwierz w to! Raport z badania „Co powstrzymuje nas przed publicznym dzieleniem się wiedzą i zarabianiem na tym?”, Jestem Interaktywna, Poznań, www.olag.pl/raport2023