Universal Music Group rozpoczęło negocjacje z Google w sprawie tego, w jaki sposób wspólnie mogliby licencjonować kompozycje i głosy artystów. Te miałyby być wykorzystywane w utworach wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Warner Music również uczestniczy w takich rozmowach.
Przemysł muzyczny i sztuczna inteligencja
Rozwój technologii, która może w przekonujący sposób naśladować głosy uznanych artystów, jest istotnym problemem dla korporacji muzycznych. Dlatego Universal Music Group i Google rozpoczęły rozmowy na temat tego, w jaki sposób mogliby zarabiać na utworach generowanych przez sztuczną inteligencję. Potencjalnie udostępniliby oni fanom narzędzie, dzięki któremu mogliby oni legalne tworzyć utwory przy użyciu głosów ulubionych artystów, płacąc jednocześnie prawowitym właścicielom praw autorskich. Muzycy oczywiście mogliby nie zgodzić się na obecność ich głosów w systemie.
Artyści i ich obawy
W miarę jak sztuczna inteligencja zyskuje na popularności w przemyśle muzycznym, niektórzy muzycy wyrazili swoje zaniepokojenie związane z tym, że ich praca może stracić na wartości przez wygenerowane wersje ich piosenek i głosów.
Co z prawami autorskimi?
Kwestia licencji i praw autorskich w dobie muzyki generowanej przez AI jest znacznie bardziej złożona. Ostatnio przedstawiciele branży zastanawiali się nad podobnym problemem w momencie, gdy popularność YouTube’a wystrzeliła w górę. Na platformie zaczęły pojawiać się niezliczone wideo stworzone przez jej użytkowników zawierające muzykę chronioną prawami autorskimi. Po latach męczących batalii prawnych branża muzyczna doszła do szczęśliwego kompromisu, zawierając lukratywną umowę z Google, która przynosi miliardy dolarów rocznie za korzystanie z tej muzyki.
Muzyka wygenerowana przez sztuczną inteligencję
Google ogłosiło w styczniu powstanie MusicLM, nowego modelu, który przekształca opisy tekstowe w muzykę. Użytkownicy mogli zarejestrować się, aby przetestować MusicLM w AI Test Kitchen w maju. Wpisywali frazy, takie jak np. “jazz do kolacji” i otrzymywali dwie wersje gotowego utworu.
Meta również pracuje nad podobnym rozwiązaniem za pomocą narzędzia AudioCraft. Rozwój tej technologii, początkowo opisany przez Financial Times, staje się coraz bardziej znaczący i rewolucyjny dla branży. Przemysł muzyczny musi się zmierzyć z nowymi wyzwaniami i możliwościami w zakresie zarabiania na utworach deepfake generowanych przez sztuczną inteligencję.