Opublikowany kilka dni temu projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przyznaje większe kompetencje prezesowi UOKiK. Ma on uzyskać m.in. dostęp do danych chronionych tajemnicą skarbową i bankową.
Kontrowersyjny projekt zakłada udostępnienie wrażliwych informacji obecnie objętych tajemnicą skarbową, m.in. wgląd w rozliczenia z fiskusem, deklaracje podatkowe, stan zaległości czy akta postępowań skarbowych. Uzasadnieniem takich zmian, ma być ułatwienie prezesowi UOKiK nakładanie i egzekwowanie nakładanych na przedsiębiorstwa kar pieniężnych.
Prezes UOKiK otrzymałby dostęp do akt spraw skarbowych. Informacje objęte tajemnicą skarbową są niezbędne w toku prowadzonych postępowań, w szczególności w związku z uprawnieniem do nakładania kar pieniężnych, które stanowią dochód budżetu państwa
— czytamy w uzasadnieniu projektu.
Obecnie prezes urzędu antymonopolowego może nakładać na firmy grzywny finansowe w wysokości nieprzekraczającej 10% ich rocznych dochodów. Projektodawcy uważają jednak, że egzekwowanie tych kar nastręcza wielu trudności, np. w przypadku nieodbierania korespondencji przez przedsiębiorców lub nieudzielanie informacji o wysokości dochodów.
Eksperci uważają jednak podobne tłumaczenie za naciągane.
Na większości przedsiębiorstw spoczywa obowiązek sprawozdawczy, a co za tym idzie muszą one sporządzać sprawozdania finansowe i raporty uwzględniające wysokość uzyskiwanych dochodów. Nie zdarza się, by urzędy miały problemy z ustaleniem obrotów firm mających podlegać karze pieniężnej.
Podejrzewam, że chęć uzyskania swobodnego dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową wynika z zapobiegliwości, że kiedyś takie uprawnienie może się przydać, albo wynika ze zwykłej wygody urzędu. Taka motywacja jest niedopuszczalna. Pojawia się też pytanie, co z bezpieczeństwem danych podatkowych, które stanowią tajemnicę skarbową firm
— powiedział dla Pulsu Biznesu Łukasz Kozłowski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich.
UOKiK uważa, że dostęp do akt skarbowych ma pomóc ustalać, czy dana firma faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Jednak informacje te może uzyskać obecnie przy pomocy innych organów, np. sprawdzając, czy przedsiębiorstwo składa deklaracje podatkowe. Nowe prawo ma także ułatwić ściągalność nakładanych kar poprzez np. sprawdzenie, czy ukarani członkowie zarządów lub wspólnicy osiągają przychody wystarczające do ich spłacenia.
Projekt zakłada również wprowadzenie 6-letniej kadencji prezesa UOKiK, rezygnację z otwartego naboru (konkursu) na prezesa i wiceprezesów urzędu (będą dowolnie powoływani przez premiera, po spełnieniu ustawowych przesłanek), elastyczne kształtowanie jego struktury wewnętrznej, wymianę informacji z przewodniczącym KNF w celu skuteczniejszej eliminacji niedozwolonych praktyk.
Ustawa została skierowana do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Źródło: https://www.pb.pl