Uzależnienie od mediów społecznościowych znacząco wpływa na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. W związku z tym amerykański stan Utah zdecydował się na wprowadzenie nowych przepisów. Zgodnie z nimi, właściciele mediów społecznościowych nie będą już mogli gromadzić danych osobowych dziecka ani traktować go jako cel reklamowy. To jednak nie jedyne zmiany, do których będą musieli zastosować się giganci z branży social mediów.
Najpopularniejsze media społecznościowe z ograniczeniami
Spencer Cox, gubernator Utah powiedział, że podpisał dwa ważne dokumenty, które mają na celu ochronę młodych mieszkańców stanu. Dzięki temu rodzice dostaną pełny dostęp do profili internetowych ich dzieci, w tym postów i prywatnych wiadomości. Utah jest też pierwszym stanem w USA, który wymaga od firm z branży mediów społecznościowych umożliwienia dostępu dzieciom do ich profili wyłącznie po uzyskaniu przez nich zgody rodziców. Dotyczy to najpopularniejszych mediów społecznościowych – Instagrama, Facebooka i TikToka. Nowe przepisy nakładają również na nastolatków swego rodzaju “godzinę policyjną”, która blokuje im dostęp do mediów społecznościowych między 22:30 a 06:30, chyba że te godziny zostaną zmienione przez ich rodziców.
Uzależnienie od mediów społecznościowych i ich szkodliwy wpływ
Decyzja jest skutkiem zwiększonego zaniepokojenia wpływem mediów społecznościowych na zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Gubernator Utah Spencer Cox, który jest republikaninem, napisał na Twitterze: „Nie chcemy już dłużej pozwalać firmom z branży mediów społecznościowych szkodzić zdrowiu psychicznemu naszej młodzieży. Jako przywódcy i rodzice mamy obowiązek ich chronić”.
Grupa rzeczników dzieci Commons Sense Media z zadowoleniem przyjęła wiadomość o decyzji gubernatora, by ograniczyć niektóre z najbardziej uzależniających funkcji mediów społecznościowych, nazywając to „ogromnym zwycięstwem dzieci i rodzin w Utah”. Aktywiści mają jednak obiekcje co do niektórych aspektów nowej ustawy. Ari Z Cohn, prawnik TechFreedom zajmujący się wolnością słowa, powiedział, że ustawa stwarza „poważne problemy dla wolności słowa. Jest tak wiele dzieci, które mogą żyć w rodzinach przemocowych lub należą do środowiska LGBT, a mogą zostać całkowicie odcięte od mediów społecznościowych”.
Reakcja firm z branży mediów społecznościowych na nowe prawo
W odpowiedzi na nowe regulacje Meta, firma macierzysta Facebooka mówi, że ma solidne narzędzia do ochrony dzieci. Jej rzecznik powiedział BBC: „Opracowaliśmy ponad 30 narzędzi wspierających nastolatków i rodziny, w tym narzędzia, które pozwalają rodzicom i nastolatkom współpracować w celu ograniczenia czasu spędzanego przez młodszych użytkowników na Instagramie oraz technologię weryfikacji wieku”. Jednak wszyscy wiemy, że w praktyce niewiele osób korzysta z tych narzędzi.
Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży a media społecznościowe
Te dwie ustawy – które mają również ułatwić podejmowanie działań prawnych przeciwko firmom z branży mediów społecznościowych – wejdą w życie w stanie Utah 1 marca 2024 r. Wprowadzenie podobnych regulacji rozważają obecnie władze czterech innych stanów, w których rządzą republikanie – Arkansas, Teksasie, Ohio i Luizjanie – oraz w New Jersey, którego przywódca należy do demokratów.
W USA już od jakiegoś czasu obserwuje się rosnące i ponadpartyjne poparcie dla przepisów mających na celu ochronę dzieci w środowisku mediów społecznościowych. W orędziu o stanie państwa wygłoszonym przez prezydenta Joe Bidena w lutym wzywano do uchwalenia przepisów zakazujących firmom technologicznym gromadzenia danych osobowych o dzieciach.
Również w zeszłym roku ustawodawcy ze stanu Kalifornia przyjęli własne regulacje dotyczące ochrony danych osobowych dzieci. Między innymi, ustawa California Age-Appropriate Design Code Act wymaga, aby platformy cyfrowe ustawiły jako domyślne najwyższe funkcje prywatności dla użytkowników poniżej 18 roku życia.