Do końca 2024 r. wejdzie opłata rejestracyjna, która w 2026 r. zamieni się w roczny podatek od posiadania spalinowego samochodu. Im starsza generacja silnika i norma spalin tym wyższy podatek od spalinowego samochodu zapłacimy.
Podatek od samochodów spalinowych
Podatek od samochodów spalinowych ma związek z przyjęciem Krajowego Planu Odbudowy. Polska, jako beneficjent europejskich funduszy do końca 2024 r. będzie musiała go wprowadzić. To jednorazowa opłata, której wysokość będzie zależała od posiadanego samochodu. Im starsza generacja silnika i norma spalin tym wyższy podatek od spalinowego samochodu zapłacimy. W 2026 roku podatek ten będzie naliczany już każdego roku. Co ciekawe, będą z niego zwolnione samochody wojskowe i zabytkowe.
Powodem tych działań jest ograniczenie liczby samochodów spalinowych – szczególnie tych starych – na europejskich drogach. Wpływają one negatywnie na środowisko naturalne.
Wysokość podatku
Najwyższe stawki podatku od samochodów spalinowych będą dotyczyły najstarszych aut. Pod uwagę będą brane takie informacje jak rok produkcji samochodu, a co za tym idzie, spełniane normy emisji spalin, stopień emisji dwutlenku węgla (CO2) oraz stopień emisji tlenków azotu (NOx).
Ile mamy samochodów?
Europejski Urząd Statystyczny udostępnił dane dotyczące tego, ile samochodów przypadało na 1 tys. mieszkańców w 2021 roku. Wówczas w Polsce na tyle osób przypadało najwięcej, bo 687 aut. Drugie miejsce zajął Luksemburg z liczbą 681 samochodów na 1 tys. osób, a trzecie Włochy – 675 pojazdów.
Eurostat udostępnił również dane dotyczące wieku samochodów w UE. Jak się okazuje, Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami – 41,3 proc. aut w Polsce przekracza 20 lat. Kolejne 37,1 proc. pojazdów w naszym kraju ma 10-20 lat. Zaledwie 5 proc. to samochody mające maksymalnie dwa lata.
Źródło: farmer.pl, money.pl