Słyszałeś już o tym, jak ważną rolę odgrywają obecnie wskaźniki marketingowe? Nie tylko umożliwiają nam skuteczną promocję marki w sieci, lecz także towarzyszą przy tworzeniu każdego etapu lejka sprzedażowego.
Choć wskaźników jest mnóstwo, postaramy się omówić te, które w naszej ocenie, są najbardziej przydatne. Znajomość ich przyda ci się promowaniu oraz sprawnej kontroli różnego rodzaju działań w sieci.
4 podstawowe wskaźniki marketingowe
Pierwszym tego rodzaju wskaźnikiem jest ROI – Return On Investment, czyli zwrot z inwestycji. Być może już o nim słyszałeś, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych, a zarazem najważniejszych wskaźników. Dzięki niemu możemy obserwować, jak nasze działania i wydatki wpływają na wyniki finansowe firmy. ROI obliczamy, dzieląc zyski netto (przychód, od którego odejmujemy koszt) przez zainwestowane środki. Wynik mnożymy razy 100%.
Drugim ważnym pomiarem jest CAC – Customer Acquisition Cost, czyli koszt pozyskania klienta. Dzięki niemu wiemy, jak wiele środków wydajemy na pozyskanie przez firmę nowego kupującego. Najczęściej pomiar wyliczany jest dla danego okresu. Obliczamy go jeszcze prościej, niż ROI. Aby dowiedzieć się, jaki jest nasz CAC, musimy podzielić koszty marketingu i sprzedaży przez ilość nowych klientów.
Kolejnym wskaźnikiem, który może pomóc ci w prowadzeniu biznesu, jest Time to Pay Back CAC, czyli okres zwrotu kosztu pozyskania nowego klienta. Pomiar umożliwia nam uzyskanie informacji o liczbie miesięcy, która potrzebna jest, aby nasze zainwestowane w zdobycie klienta środki do nas powróciły. Aby go obliczyć, podziel koszt pozyskania klienta (wspomniany wcześniej wskaźnik CAC) przez wynik odejmowania kosztów utrzymania klienta od generowanego z niego przychodu.
Ostatnim, lecz równie ważnym wskaźnikiem marketingowym jest Average Conversion Rate, czyli współczynnik średniej konwersji leadów. Pozwala nam on ocenić, w jakiej kondycji jest aktualnie nasz lejek sprzedażowy. Regularna obserwacja pomiaru umożliwia nam zrozumienie, które z wprowadzonych przez nas zmian, sprawdzają się, a które warto na nowo przemyśleć. Aby obliczyć Average Conversion Rate, musimy podzielić ilość nowych klientów przez ilość nowych leadów.