Można łączyć macierzyństwo z rozwojem zawodowym, bo prowadzenie własnej firmy również daje mnóstwo satysfakcji. W rozmowie z przedsiębiorczą mamą i kobietą biznesu – Renatą Zielezińską odpowiadamy na pytania o to, jak rozwijać firmę w dzisiejszych czasach. Dlaczego stworzyła portal biznesowy? Czym jest PolecanyBiznes.pl i co sprawia, że warto na niego zaglądać?
Czym jest dla Ciebie sukces w biznesie?
Dla mnie sukcesem w biznesie jest stworzenie rozpoznawalnej marki, która rozwiązuje problemy klientów oraz daje im realną wartość i przynosi zyski. Sprawia, że kolejni klienci kontaktują się ze mną, by nawiązać współpracę lub stworzyć wspólny projekt.
Podjęłaś odważną decyzję o łączeniu macierzyństwa z prowadzeniem firmy. Dlaczego?
W życiu wszystko jest możliwe. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie, by spełniać się jako pracująca mama i kobieta biznesu. Każdego dnia udowadniam to niedowiarkom, którzy próbowali mi wmówić, że nie można jednocześnie prowadzić firmy i wychowywać dzieci. A wiele osób tłumaczyło mi, że po urodzeniu dziecka muszę się zająć jego wychowaniem. Zrobiłam tak, jak podpowiadała mi intuicja. I zarówno po urodzeniu synka, jak i po urodzeniu córeczki, wróciłam do zajęć zawodowych po dwóch tygodniach.
Czy łączenie obowiązków mamy i business woman to trudne zadanie?
Nie tylko trudne, ale bardzo często także nieprzewidywalne. Jest to rozwiązanie dla wytrwałych pasjonatów. Łączenie obowiązków zawodowych z rodzicielskimi, zwłaszcza w przypadku maleńkich dzieci, jest szalenie wymagające. Bez odpowiedniego nastawienia, harmonogramu dnia i planu B (na wypadek infekcji dzieci lub innych losowych zdarzeń) – trudno będzie godzić obowiązki mamy i kobiety biznesu. Jestem przykładem na to, że można to zrobić rozsądnie, bez zaniedbywania dzieci czy firmy.
W jaki sposób łączyć pracę i macierzyństwo bez zaniedbywania dzieci?
Nikt nigdy nie zapyta, jak być dobrą mamą i nie zaniedbywać swoich własnych potrzeb. Można zatracić się w obowiązkach zawodowych i zaniedbać potrzeby dzieci. Można też zrezygnować z wielu mało efektywnych czynności takich jak prasowanie dziecięcych ubranek. Niezbędne do podejmowania decyzji o priorytetach jest obserwowanie (a w późniejszym etapie także i słuchanie) maluchów i wyciąganie wniosków. Dla wielu rodziców żłobek jest najgorszym złem. Ja doświadczam, że jest to cudowna instytucja, która zdecydowanie ułatwia życie rodzicom, realizującym się zawodowo. Mój synek nie tylko z uśmiechem rano wybiera się do żłobka, ale też wraca do domu szczęśliwy. Różnorodne aktywności w tej placówce sprawiają, że szybko się rozwija. Z innych patentów, które wykorzystuję w swoim życiu pracującej mamy, doskonale sprawdza się: podział obowiązków z partnerem, ustalanie harmonogramu pracy, zamawianie obiadów z restauracji, czy plan B w postaci dziadków lub niani, gdy dzieci muszą zostać w domu, a ja muszę nadrobić obowiązki zawodowe. Z córeczką (która niebawem również pójdzie do żłobka) mamy czas na zabawę i spacer w ciągu dnia. Czasem pracuję wieczorami, gdy dzieci śpią. Po powrocie synka ze żłobka i w weekendy mamy czas dla rodziny. Wszystkie te rozwiązania sprawiają, że szczęście mamy przekłada się na szczęście naszej rodziny.
Jak stworzyć własny biznes, który odniesie sukces?
Jeszcze nie znalazłam gotowej recepty na sukces w biznesie. W moim przypadku – a prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą już 10 lat – jest to słuchanie intuicji, codzienna praca i nastawienie na sukces. Od początku istnienia mojej firmy robię wszystko, aby dawać ludziom jak największą wartość, zdecydowanie większą niż oczekują. Poza tym uważam, że istotnym czynnikiem jest zamiłowanie do wykonywanego zawodu. Tylko wykonując pracę, którą lubimy, mamy motywację do nieustannego rozwoju. Dążymy wówczas do doskonałości w swoim fachu. Kolejna sprawa to wiara w siebie oraz własne produkty lub usługi. Pozytywne nastawienie niewątpliwie ułatwia osiąganie sukcesów w biznesie. Niezbędny jest networking oraz budowanie świadomości marki, czyli szukanie sposobów, by potencjalni klienci dowiedzieli się o Twoim istnieniu.
Czy miewałaś momenty, w których żałowałaś, że otworzyłaś własny biznes?
Nigdy w życiu! Prowadzenie własnej firmy jest niezwykle pasjonującą przygodą. Pozwala mi się rozwijać, zarabiać pieniądze i zdobywać kontakty. Żałuję jedynie, że tak długo zwlekałam z przejściem „na swoje”. Przez pierwszych 6 lat łączyłam własny biznes z pracą na etacie.
Większość ludzi walczy z konkurencją. Dlaczego Ty z nią współpracujesz?
Świat biznesu jest bardzo pojemny. Jest ogromny! Nie ma takiej fizycznej możliwości, aby jedna firma obsłużyła wszystkich klientów z danej branży. Ba, potencjalnych klientów jest tak wielu, że nawet setki firm oferujących tę samą usługę nie zdołają wykonać pracy dla nich. Poza tym myślę, że zbyt wiele w życiu walczymy. Moim zdaniem niepotrzebnie. Nie mam czasu na bojkotowanie konkurencji, gdyż staram się maksymalnie wykorzystać potencjał mojego biznesu. Poza tym uważam, że warto podejmować współpracę z potencjalną konkurencją i nawiązać zadowalające relacje biznesowe, które przyniosą obopólne korzyści. Doświadczam tego każdego dnia.
Czym zajmujesz się zawodowo? Twój biznes składa się ze słynnych 5-filarów?
Tak, swój biznes oparłam na 5-filarach. Być może w przyszłości będzie ich więcej, w tym momencie tego nie wiem. Moją pasją jest pisanie, dlatego pierwsza była usługa copywritingu. Następnie w 2014 powstał portal kosmetyczno-urodowy TrustedCosmetics.pl. W 2018 roku zrodziło się we mnie pragnienie stworzenia bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl, który jest trzecim filarem mojego biznesu. Kolejnym filarem mojego biznesu jest świadczenie usług wirtualnej asystentki. Piąty filar mojego biznesu powstał kilka miesięcy temu – jest to portal biznesowy PolecanyBiznes.pl, który cieszy się ogromną popularnością od samego początku.
Copywriterka to zawód przyszłości. Czy to zajęcie dla każdego? Da się w nim zarobić poważne pieniądze?
Słyszę te pytania bardzo często. Wiele osób, nieznających specyfiki pracy copywriterki, myśli, że jest to praca dorywcza i nie traktuje jej poważnie. Uważam, że to zawód przyszłości. Zwiększone zainteresowanie usługami copywritingu zauważyłam podczas pandemii. Wówczas nagle wszyscy zdali sobie sprawę z faktu, że bycie online w dzisiejszych czasach jest koniecznością. Moim zdaniem są takie osoby, które nie mają predyspozycji do pracy w tym zawodzie. Najlepsi content writerzy i copywriterzy piszą atrakcyjne dla czytelnika i zgodne z zasadami SEO teksty, które po prostu dobrze się czyta. W swoim zawodzie łączę pasję, wiedzę, doświadczenie. Chętnie słucham intuicji.
Często dostaję temat bez żadnych wytycznych. Mimo to powstają teksty, które spotykają się z aprobatą zarówno klienta, jak i czytelników. Czy da się zarobić poważne pieniądze na copywritingu? W życiu wszystko jest możliwe, a sam fakt, że prowadzę firmę od dekady, potwierdza, że można dobrze zarabiać w zawodzie copywriterki. Ja jestem wdzięczna za każde zlecenie oraz moje zarobki.
Kiedy i w jakich okolicznościach narodził się pomysł stworzenia portalu biznesowego?
Fascynują mnie ludzie sukcesu, milionerzy oraz historie powstawania znanych i mniej znanych firm. Czytam mnóstwo książek na ten temat. Podczas lektury poradnika pt.: „Jak to robią bogaci. 30 bezcennych nawyków” autorstwa Toma Corleya zrodziło się we mnie pragnienie stworzenia portalu biznesowego. Tę myśl podsunęła mi intuicja, którą często kieruję się w biznesie. Było to kilka miesięcy temu, a mianowicie we wrześniu 2022 roku.
Czym portal ludzi biznesu PolecanyBiznes.pl wyróżnia się od innych portali, które poruszają tematykę biznesu?
Stworzyłam PolecanyBiznes.pl, ponieważ poczułam pewnego rodzaju misję. Ten portal biznesowy skierowany jest to przedsiębiorczych kobiet i mężczyzn. Dedykowany jest ludziom sukcesu. Ma zapewniać przestrzeń idealną do budowania i wzmacniania świadomości marek. Zależy mi na tym, aby inspirował do działania i rozwijania firm, a także zachęcał do współpracy (także z konkurencją), by udowodnić, że razem możemy więcej. Portal PolecanyBiznes.pl powstał z potrzeby serca oraz podpowiedzi intuicji. Zamierzam połączyć w nim świat biznesu w jednym miejscu. Pisać o sprawach istotnych dla przedsiębiorców zrozumiałym językiem oraz ich wspierać. Prezentować historie ludzi biznesu oraz sylwetki ekspertów z różnych branż. Opowiadać o kolejach losu mikrofirm, przedsiębiorstw, małych i średnich firm oraz osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą.
Dlaczego postanowiłaś wspierać inne biznesy?
Dostrzegam, że po trudnych czasach pandemii oraz w czasach kryzysu, którego doświadczamy aktualnie, firmy potrzebują tego wsparcia bardziej niż kiedykolwiek. Wsparcie biznesów staje się nową walutą dzisiejszych czasów. Warto to robić, ponieważ pomaganie innym biznesom w rozwoju może przynieść ogromne korzyści każdej firmie:
- to świetny sposób nawiązania relacji;
- zapewnia możliwość rozwoju oraz wymiany pomysłów i wiedzy;
- ułatwia budowanie społeczności;
- napędza innowacyjne pomysły;
- wpływa na dobrobyt.
Uważam, że współpraca to potężne narzędzie biznesowe dla firm niezależnie od ich wielkości czy branży. Łącząc wiedzę, doświadczenia i wysiłki można pomagać sobie wzajemnie w rozwijaniu biznesów, wprowadzać nowe innowacyjne produkty i usługi oraz zwiększać swoją konkurencyjność na wielu poziomach, a także zachęcać do tworzenia wspólnych i niezwykłych projektów.
Renata Zielezińska – kobieta biznesu łącząca macierzyństwo z prowadzeniem własnej firmy. Copywriterka SEO, wirtualna asystentka oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl, magazynu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Od 10 lat prowadzi z sukcesami własny biznes.