Analitycy badają jakie poziomy sprzedaży detaliczne występowały na rynku oraz jakie czynniki wpływały na ich kształtowanie. Pojawiają się nadal wzrosty wartości procentowych, ale należy je analizować na bieżąco, aby ocenić, jaki wpływ będą miały na gospodarkę. Mogą one świadczyć o przyszłych tendencjach w sile nabywczej konsumentów.
Wyniki sprzedaży małych i średnich firm
Wrażliwe na wahania rynku przedsiębiorstwa handlowe zatrudniające powyżej 9 osób najszybciej odczuwają niższe wzrosty poziomu sprzedaży. Koniec roku to czas, kiedy klienci dokonują zakupów świątecznych, więc powinny one oddziaływać na wyniki firm. Współczynnik liczony w cenach stałych pokazuje tę tendencję również w porównaniu do poprzednich okresów. W listopadzie 2018 nastąpił wzrost o 7,8% w stosunku do tego samego miesiąca w roku 2017. Brak jednak korelacji w przypadku grudnia, który zamiast zyskać na świątecznej konsumpcji, wykazuje współczynnik wzrostu na poziomie 3,9% w ujęciu rok do roku. W przypadku sprzedaży detalicznej wpływ na przesunięcie zakupów o miesiąc wcześniej mogą mieć wyprzedaże z powodu czarnego piątku oraz lepsze dysponowanie środkami na świąteczne zakupy. Sprzedaż detaliczna znacząco poniżej oczekiwań analityków może spowodować zmniejszenie poziomu inwestycji w przedsiębiorstwach.
Niepokojące sygnały z rynku detalicznego
Spadek dynamiki wzrostu sprzedaży należy rozpatrywać w kilku aspektach. Zmieniają się przyzwyczajenia konsumentów i sposób planowania zakupów. Potrafią oni z dużym wyprzedzeniem, kupować towary szukając promocji i okresowych przecen. Łącząc to ze spadkiem wydatków na żywność i napoje można przypuszczać, że gospodarkę czeka spowolnienie oraz pogorszenie wyników producentów. Takie same niepokojące sygnały płyną od konsumentów, którzy ograniczają konsumpcje w IV kwartale 2018 roku.
Wzrosty sprzedaży na rynku motoryzacyjnym
Zaskakujący jest jednak wzrost sprzedaży na rynku samochodów osobowych. Złożyła się an to zmniejszona podaż pojazdów z powodów wydłużającej się procedury homologacji. Działania promocyjne przyniosły skutek i rynek. Spada jednak współczynnik rodzin planujących zakup samochodu w najbliższym czasie. Co również wymusi kolejny spadek cen pojazdów.
Warto więc obserwować wskaźniki sprzedaży detalicznej, aby z dużym wyprzedzeniem reagować na inne wskaźniki związane z całą gospodarką.
Źródłó: portalspozywczy.pl