Coraz więcej sklepów odzieżowych sięga po wyszukane technologie w celu zwiększenia sprzedaży. Niedawno pisaliśmy o chińskiej platformie Zozo (link), która wprowadziła skanowanie 3D, by umożliwić sprzedaż ubrań idealnie dopasowanych do wymiarów. Teraz również znana firma Zalando sięga po sztuczną inteligencję.
Serwis z odzieżą i obuwiem, prowadzący sprzedaż w Europie, wprowadza innowacyjnego Algorytmicznego Asystenta Mody. Za pomocą sztucznej inteligencji ma on pomagać użytkownikom dobierać stylizacje. System ten identyfikuje elementy odzieży, po czym łączy je w kompletne stroje, które dopasowuje je do indywidualnych preferencji zainteresowanych. Do jego nauki wykorzystano ponad 200 tys. zestawów stworzonych przez profesjonalnych stylistów. Program bazuje na artykułach zakupionych już przez klientów lub dodanych przez nich do listy życzeń i dobiera do nich maksymalnie 3 dodatkowe sugestie.
Grupa pracująca nad rozwiązaniem przeprowadziła ankiety porównujące stylizacje przygotowane przez algorytm i stylistów, z których ponad 50% zostało uznane przez użytkowników za dobre. Większość z nich pokrywała się z gustem i wyborami konsumentów. Co ciekawe, większa część propozycji, która nie przypadła do gustu klientów, to te przygotowane przez ludzi (16,9%), a jedynie 13,9% tych zaproponowanych przez system zostało uznane za złe.
Po wstępnych testach, aplikacja jest gotowa do wprowadzenia na rynek. W ciągu najbliższych tygodni będzie ona dostępna we wszystkich europejskich krajach, w których działalność prowadzi Zalando. Władze grupy liczą, że podniesie to sprzedaż produktów, co zdają się potwierdzać analizy – po otrzymaniu rekomendacji wzrosła średnia ilość i ceny zakupionych produktów. W zeszłym roku Zalando osiągnęło 4,5 mln euro sprzedaży, a zysk netto wyniósł 101 mln euro. Firma nie podaje jednak osobnych wyników dla rynku polskiego.
W ostatnich latach coraz częściej obserwujemy wprowadzanie technologii do świata mody, a AI jest jednym z głównych innowacyjnych trendów wprowadzanych przez największych graczy na rynku. Przykładowo, znana drogeria Sephora wprowadziła aplikację Virtual Artist, która pozwala użytkownikom na wgrywanie zdjęć, na podstawie których dobierane są odpowiednie kosmetyki.
Źródło: https://businessinsider.com.pl