E-mail marketing jest jedną z najbardziej skutecznych metod komunikacji marketingowej, jaką dotąd udało się stworzyć człowiekowi. Dane dostarczone przez DMA mówią, że każda zainwestowana złotówka w ten kanał generuje aż 33 złote sprzedaży. Z upływem czasu coraz więcej marketerów uznaje właśnie tę formę komunikacji jako jedno z najlepszych narzędzi dostarczających wysoki zwrot inwestycji.
Skrzynka e-mailowa to jedno z najbardziej prywatnych miejsc, z których korzystamy w internecie. Z kolei większość prywatnych wiadomości czytamy na jeszcze bardziej prywatnych telefonach. Taka sytuacja sprawia, że marketer ma szanse na bardzo bezpośrednią komunikację z odbiorcą. Dodatkowym atutem jest tu także technologia i możlwiości, jakie stwarzają systemy do e-mail marketingu, które pozwalają na łatwą segmentację oraz personalizację wiadomości.
Jak sprawić, aby subskrybenci obdarzyli nas zaufaniem?
Najtrudniej jest zacząć i wzbudzić odpowiedni nastrój. Aby osiągnąć cel warto poprzez odpowiednią segmentację i personalizację, udowodnić odbiorcy, iż wiemy, co jest dla niego ważne i inspirujące. W tym miejscu bardzo ważny jest prawidłowy sposób personalizacji, czyli wysłanie odpowiednich komunikatów do odpowiedniej grupy odbiorców. Sama personalizacja powinna być skonstruowana w taki sposób, który nie przestraszy odbiorcy. Pamiętajmy, że w takich sytuacjach nie możemy powiedzieć o odbiorcy więcej, niż on sam by chciał o sobie powiedzieć.
Kolejnym krokiem do osiągnięcia sukcesu jest zaufanie. Wydaje się on dużo prostszy, ponieważ kredyt zaufania otrzymujemy już w momencie, gdy osoba zostawia nam swój adres e-mail i wyraża zgodę na komunikację. Dokładając do tego działania storytellingowe mamy możliwość wzbudzenia poczucia empatii i więzi pomiędzy odbiorcą.
Wszystkie te działania mają jeden cel – zachęcić odbiorcę do odczytywania e-maili. By wszystkie te kroki stały się jeszcze skuteczniejsze, warto zaoferować odbiorcy prezent, rabat lub dostęp do unikalnej wiedzy. Takie działania dobrze wpływają na zwiększenie motywacji do kolejnych interakcji z marką, czyli do wspomnianej wcześniej reguły wzajemności.