Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, zrównoważone cele to nie tylko te, związane z ekologią. Obejmują one też stan zdrowia psychicznego pracowników, równość oraz różnorodność w miejscu pracy. Zrównoważona firma to również taka, która dba o podnoszenie kwalifikacji zatrudnionych w niej osób.
Model 3 filarów i Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Kwestia zrównoważonego rozwoju jest niezwykle paląca we współczesnych czasach. Chociaż samo pojęcie, jak i koncepcja nie jest nowa. W 2002 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych w Johannesburgu został zorganizowany Szczyt Ziemi. Jego głównym celem była dyskusja na temat zrównoważonego rozwoju. Szczyt obok przywódców państw i organizacji pozarządowych, zgromadził również przedstawicieli biznesu. Wtedy opracowano Model 3 filarów zrównoważonego rozwoju: tworzą je kwestie społeczne, środowiskowe i gospodarcze.
Skupienie się na dobrym zdrowiu i jakości życia, jest również jednym z głównych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Dobro pracowników coraz wyżej w rankingu celów firmy
Coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w swoich pracowników. Potwierdzają to też badania. Według jednego z nich „People at Work 2021: A Global Workforce View” (na zlecenie ADP), ponad połowa Polaków (52%) twierdzi, że pracodawca dba o ich dobrostan. Obejmuje to m.in. ich przekwalifikowanie, wzrost wynagrodzeń, wprowadzanie programów, aplikacji i platform związanych ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. To często oznacza również zapewnienie im narzędzi i zasobów do pracy zdalnej oraz podnoszenie ich umiejętności za pośrednictwem cyfrowej platformy do nauki czy lekcji na żywo, których tematyka obejmuje wszystko – od rozwoju osobistego po określone umiejętności techniczne.
Pandemia wpłynęła na zmianę systemu wartości w pracy
“Chociaż przejście od celów nastawionych wyłącznie na zwiększenie produkcji i wyniki na cele związane z ludźmi nastąpiło przed pandemią, globalny kryzys zdrowotny zwiększył konkurencję na rynku pracy”
– tłumaczy Christy Pruitt-Haynes, ekspert ds. zasobów ludzkich i konsultant w NeuroLeadership Institute.
Skutki pandemii Covid-19 odczuwa każdy z nas. Na stałe zmieniła ona sposób, w jaki wiele osób rekrutuje, pracuje czy prowadzi szkolenia. Siłą rzeczy w centrum zainteresowań pracodawców znalazło się zdrowie oraz dobrostan pracowników. W niedawnej ankiecie Willis Towers Watson przeprowadzonej wśród 1550 pracodawców na całym świecie 92% respondentów stwierdziło, że poprawa dobrostanu pracowników będzie ważnym priorytetem w ciągu najbliższych trzech lat. Przed pandemią twierdząco na to pytanie odpowiedziało 52% badanych.
Na rynek pracy wkracza pokolenie Z
To, że obecność przedstawicieli najmłodszego pokolenia sporo namiesza na rynku pracy eksperci podejrzewali już jakiś czas temu, ale to dopiero dziś obserwujemy skutki ich wejścia do gry. Poprzednie generacje, takie jak pokolenie wyżu demograficznego czy nawet Millenialsi, pragnęły stabilności, dając tym samym firmom wyraźną przewagę.
Pokolenie Z nie traktuje priorytetowo długoterminowej stabilności. Młodzi ludzi postrzegają zmianę pracy jako sposób na poszukiwanie swojego miejsca metodą prób i błędów. Będą szukać do skutku, bo stworzenie takiego życia, jakiego chcą, jest ich głównym celem. Niektórzy do opisania tej sytuacji używają analogii związanej z nieruchomościami – przeszliśmy od rynku sprzedającego do rynku kupującego.
Jak więc zatrzymać pracowników u siebie na dłużej? Jednym ze sposobów jest priorytetowe traktowanie kwestii ich dobra i rozwoju, docenianie ich wysiłków i działań. Sami pracownicy coraz mniej skupiają się na wynikach firmy, a częściej koncentrują się na swoim funkcjonowaniu i rozwoju w jej strukturach.
Własny biznes
Rozwój na swoich zasadach często umożliwia prowadzenie własnego biznesu. Ten niestety zazwyczaj wiąże się z wysokimi kosztami. Coraz popularniejsze stają się więc inkubatory przedsiębiorczości, które pozwalają młodym osobom wystartować w biznesie bez ponoszenia dużego ryzyka. Koszty prowadzenia biznesu dzięki takim inkubatorom nawet z kilku tysięcy spadają do 300 zł. Ta kwota zawiera w sobie również m.in. usługi księgowe, prawnicze, wsparcie w kwestiach formalnych oraz dostęp do całej gamy szkoleń o tematyce biznesowej, sprzedażowej i psychologicznej.