Według statystyk, aż 40 procent pracowników chciałoby zmienić obecną pracę z powodu zbyt dużego stresu jakiego w niej na co dzień doświadcza. Ankietowani zwierzają się, że problemy z jakimi spotykają się w pracy nie kończą się w niej, a są regularnie przenoszone do domu nie pozwalając im na spokój i regenerację. Konsekwencje wspomnianych sytuacji znajdujemy w zmniejszonej , codziennej wydajności, mniejszych chęciach do działania i kumulacji złych emocji, które w obliczu kolejnych obowiązków nie znajdują miejsca upustu tworząc pętlę chronicznego stresu i zmęczenia.
Czym w zasadzie jest odporność psychiczna?
Determinacją, do radzenia sobie z największymi problemami i stresem nie trąc jednocześnie motywacji do podejmowania kolejnych wyzwań. Jest to cecha osobowości, która świadczy o naszej sile samozaparcia i umiejętności do samodzielnego radzenia sobie z trudną, bądź niekomfortową dla nas sytuacją. W biznesie może być umiejętnością do nie zrażania się mimo współpracy z trudnymi klientami, problemami komunikacyjnymi, czy nieudanym projektem, w który włożyliśmy wysiłek. Odporność psychiczna polega na utrzymaniu takiego samego stanu energii w obliczu pojawiającego się problemu, jak przed momentem jego nastąpienia, jednocześnie stale szukając nowych rozwiązań i wierząc, że kolejnym razem uda się je sfinalizować nasze plany w lepszy sposób. Odporność psychiczna w biznesie to nic innego jak trzymanie swoich nerwów i emocji na wodzy, nie tylko podczas pracy, ale także względem innych osób. To nie uleganie emocjonalnym sytuacjom i spojrzenie na problem z obiektywnym dystansem.
Dlaczego warto w naszej firmie budować wytrzymałość na stres?
Zespół , który ma wypracowaną odporność psychiczną jest zespołem, który wierzy we własne możliwości i zdolności innych, który jest zawsze otwarty na nowe, często niełatwe działania. Wytrzymali pracownicy, to ci, którzy mają w sobie najwięcej pasji i najmniej zmartwień, ponieważ potrafią szybko dojść do siebie po porażce, a także obiektywnie ocenić, czy faktycznie sytuacja jest warta wywoływania w nich stresu. Budowanie w firmie świadomości o wytrzymałości na stres sprawi, że poprawimy nie tylko jakość wewnętrznej pracy, ale także wrażenia naszych klientów i osób, które widzą firmę z boku i mają przyjemność z nami współpracować.
Dobry szef, to ten, który pomaga swoim pracownikom zarządzać swoją energią
Świadomość pracodawców w temacie tego, jak znaczący wpływ ma ich sposób zarządzania na samopoczucie pracowników w ostatnich latach znacznie wzrasta. Doskonale zdają sobie oni sprawę z tego, że do stworzenia dobrze funkcjonującego zespołu niezbędny jest złoty środek, jaki da nam jedynie odnawianie energii zużytej do nałożonych na nas zobowiązań. Pełne zaangażowanie pracowników może mieć miejsce tylko w przypadku, gdy będą oni wypoczęci i spokojni emocjonalnie, a ich regeneracja będzie równomierna do włożonego trudu w swoja pracę.
Jakie zmiany wprowadzić do zespołu już dziś, by funkcjonowało się nam lepiej?
Przede wszystkim powinniśmy zacząć od przyjrzenia się, jak działają poszczególne szczeble organizacji i nasi menadżerowie. To oni powinni być wsparciem w całym procesie pracy zespołowej, starając się o jak najprostsze rozwiązania dla organizacji stylu pracy, który jest najczęściej podawanym powodem demotywacji wśród pracowników. Doskonałym początkiem do wprowadzenia zmian w naszym zespole będą szkolenia menedżerów i pracowników w zakresie stosowania konstruktywnego feedbacku. Możemy także zająć się podziałem spraw priorytetowych, które niejednokrotnie wywołują niepotrzebny stres, ponieważ jak się okazuje nie wymagały natychmiastowego działania i tylko zużyły niepotrzebnie naszą energię. Warto rozdzielić obowiązki faktycznie priorytetowe, by móc rozłożyć swój czas na wszystkie planowane działania bez udziału pracy pod presją. Równie istotne będą stałe zasady organizacji pracy i komunikacji, w której pracownicy będą mieć prosty przepływ informacji, który będzie docierał do każdego. Propagujmy w firmie kulturę i wzajemny szacunek do siebie poprzez codzienne docenianie swojej pracy i informowanie o tym innych . Warto budować zespół, który będzie oparty na szczerości, wsparciu i współpracy zamiast rywalizacji.