Marcin Graj w wywiadzie z twoj-biznes.pl zdradza tajniki pozycjonowania stron internetowych. Zajmuje się tym ponad siedem lat. Jak mówi – najtrudniejsze są sytuacje, w których klient miał do czynienia z agencją, która wcześniej niestety go oszukiwała.
Tekst powstał w ramach cyklu Startup Generation.
Czym zajmuje się Pan w ramach startupu?
W ramach mojego startupu Grayseo zajmuję się głównie sprzedażą artykułów sponsorowanych oraz pozycjonowaniem stron internetowych.
Jak wspomina Pan początki? Od czego się zaczęło?
Zaczęło ok. 7-8 lat temu, kiedy na świat miała przyjść moja pierwsza córka. Byłem studentem i szukałem pracy. Przekopywałem fora internetowe i w ten sposób znalazłem pomysł na biznes.
Na początku zajmowałem się zakładaniem kont na Facebooku i Google. Konta sprzedawałem firmie, która miała wielu klientów, chętnych na pozycjonowanie stron i prowadzenie social mediów. Założone przeze mnie konta dawały klientom wgląd w to, co się dzieje na ich stronach wizytówkowych i w mediach społecznościowych.
Później zacząłem pozycjonować swoje własne strony www z grami internetowymi i spolszczeniami. Następnie zajmowałem się pozycjonowaniem strony centrum medycznego, co zresztą robię do dzisiaj. W międzyczasie założyłem dużo swoich stron www, tzw. zaplecz do pozycjonowania stron.
Na czym polega pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron jest to proces optymalizacji witryny internetowej w taki sposób, aby była ona widoczna w Google, Bing czy Yahoo. Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu organicznego na stronie, poprzez uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownicy szukają fraz związanych z tematyką strony.
Co stanowi dla Pana największe wyzwania? Jak sobie Pan z nimi radzi?
Nowe projekty zawsze niosą za sobą wyzwania. Najczęściej pojawiają się one, kiedy dostaję zlecenie na wypozycjonowanie nowej strony. Najtrudniejsze są sytuacje, kiedy klient miał wcześniej do czynienia z agencją, która niestety go oszukiwała. Dostawał informacje, że wszystko jest dobrze, a pozycjonowanie strony niestety nie szło w dobrym kierunku. Wtedy rozmawiam z klientem i pokazuje mu, w jaki sposób był oszukiwany. Z reguły robię analizę takiej strony, później dobieram nową strategię do jej pozycjonowania.
Co daje Panu największą radość w prowadzeniu startupu?
Największą radość w prowadzeniu startupu sprawia mi możliwość rozwoju. W Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” cenie sobie to, że płacę niskie podatki i mam możliwość zatrudniania pracowników, bez ponoszenia wysokich kosztów.
Dlaczego warto skorzystać z pozycjonowania, jeśli ktoś prowadzi własny biznes internetowy?
Przedstawię kilka zalet:
– Pozycjonowanie wpływa na zwiększenie ruchu na stronie. Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania przyciąga większą liczbę użytkowników na stronę internetową, co potencjalnie może przełożyć się na większą liczbę klientów, leadów czy konwersji.
– Pozycjonowanie pomaga zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj większość użytkowników klika na pierwsze kilka wyników, więc ważne jest, aby znaleźć się na czołowych pozycjach.
– Skuteczność i koszt. W porównaniu do płatnych reklam (np. Google Ads), pozycjonowanie może być bardziej opłacalne na dłuższą metę, zwłaszcza jeśli strona osiąga wysokie pozycje organicznie.
– Budowanie zaufania i autorytetu. Strony znajdujące się wysoko w wynikach wyszukiwania, są często postrzegane jako bardziej wiarygodne i wartościowe. Zyskanie wysokich pozycji może przyczynić się więc do budowania zaufania klientów do marki.
– Targetowanie odpowiednich użytkowników. Dobre pozycjonowanie pozwala na skuteczne targetowanie użytkowników, którzy są zainteresowani danymi produktami lub usługami, co może prowadzić do lepszych wyników sprzedażowych.
–Konkurencyjność. Współczesny rynek online jest bardzo konkurencyjny, a pozycjonowanie może pomóc wyróżnić się spośród konkurencji.
– Długoterminowy efekt: Skuteczne pozycjonowanie może przynieść korzyści na dłuższą metę, ponieważ raz osiągnięte dobre pozycje utrzymują się często nawet po zakończeniu działań optymalizacyjnych.