– W Happy hours at work proponujemy pracodawcom rozwiązania w obszarze employer brandingu – mówi założycielka startupu Aleksandra Smereka. Firmę, razem ze swoim zespołem, prowadzi w ramach Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”. W Wywiadzie z twój-biznes.pl opowiada o tym, jak stworzyć przyjazne środowisko pracy i tym samym przyciągnąć nowych kandydatów. Radzi też, na co zwrócić uwagę przy zakładaniu własnego biznesu.
Monika Blandyna Lewkowicz: Co to jest employer branding?
Aleksandra Smereka: To budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy. Pokazujemy, jak to robić. Podstawa to zaangażowanie pracowników w promocję marki. Wiemy z doświadczenia, że profesjonalny employer branding nie musi wiązać się z dużym budżetem i wsparciem agencji zewnętrznej.
Większość skutecznych działań employer brandingowych pracodawcy mogą zrealizować samodzielnie, bez dużych nakładów finansowych. Wystarczy umiejętność pozyskania do współpracy ambasadorów wewnętrznych, wybranych spośród pracowników. Kolejny krok to wspólna praca nad tworzeniem przyjaznego i atrakcyjnego środowiska pracy. Efektem takich działań jest skuteczna i autentyczna komunikacja o firmie, która przyciąga uwagę potencjalnych kandydatów do pracy.
Współpracując z pracodawcami, przekonuję ich, że kluczem do sukcesu w budowaniu atrakcyjnego miejsca pracy jest słuchanie pracowników i włączanie ich w proces kreacji rozwiązań employer brandingowych. Od tego rozpoczynam każdy projekt.
Dlaczego zdecydowała się Pani założyć startup?
Miało na to wpływ kilka czynników. Po pierwsze chęć urozmaicenia sobie pracy i otwarcia się na nowe wyzwania. Nawet bardzo duża samodzielność na tzw. etacie ma swoje ograniczenia, wynikające ze specyfiki firmy, jej kultury organizacyjnej czy też budżetu, jaki można przeznaczyć na działania w danym obszarze biznesowym. Mając kilkunastoletnie doświadczenie w employer brandingu, chciałam zająć się projektami, które nie znalazły się wśród potrzeb organizacji, w której wówczas pracowałam.
Pomysł na biznes zrodził się, kiedy zaczęłam zauważać, że firmy, które często nie mają budżetu na kosztowne działania employer brandingowe, rezygnują z promocji swojej marki na rynku pracy lub robią to w sposób nieudolny, metodą prób i błędów. A przecież o wizerunek marki można też zadbać w prosty sposób, nie wydając przy tym ogromnych pieniędzy. Wystarczy zaangażować do współpracy samych pracowników, zainspirować się ich pomysłami, a nawet oddać pałeczkę w realizacji niektórych działań. Jeszcze nie wszyscy pracodawcy korzystają z takiej możliwości. Dlatego próbujemy ich przekonywać, że warto, bo employer branding zaczyna się wewnątrz organizacji.
A ponieważ początek naszej działalności zbiegł się z pandemią, to co najbardziej wówczas doskwierało organizacjom, to głód pozytywnych emocji wśród pracowników.
I tak wszystko zaczęło się od kreowania pomysłów na świętowanie w pracy rozmaitych okazji z kalendarza, które publikowałyśmy w naszych mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej. Jednak szybko okazało się, że formuła, w której my kreujemy pomysł na wydarzenie, a zespół HR po stronie klienta korzysta z naszej inspiracji i samodzielnie realizuje projekt, nie wystarczy.
Zaczęły pojawiać się zapytania od klientów, dotyczące pełnej organizacji eventów w firmie, czy to z okazji Dnia Kobiet, Dnia Dziecka, 10. urodzin firmy, czy np. Dnia Programisty. Do dziś z wielką przyjemnością wspieramy pracodawców w przygotowaniu eventów, przemycając przy tym absolutny focus na pracowników. Zatrudnieni najchętniej uczestniczą w tych aktywnościach firmowych, na które mają wpływ, które sami współtworzą, czy nawet inicjują.
Czym jeszcze zajmuje się Happy hours at work?
Oprócz organizacji eventów pomagamy usprawnić komunikację wewnętrzną, w tym prowadzić wydawnictwo wewnętrzne. Możemy stworzyć program employee advocacy, wypromować wartości firmowe, znaleźć sposoby na docenianie pracowników, opracować program poleceń pracowniczych, stworzyć firmowy welcome czy goodbye pack. Możemy wesprzeć w organizacji akcji ESG (działania firmy na rzecz ekologii, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego – red.) i innych projektach, które wpłyną pozytywnie na satysfakcję z pracy w firmie.
Co Pani radzi osobom, które zastanawiają się nad założeniem własnego biznesu?
Pomysł na działalność to jedno, a przekształcenie go w biznes, to drugie. Przed realizacją pomysłu warto wziąć pod uwagę aktualną sytuację rynkową. Polecam przeprowadzić nawet najprostsze badania wśród potencjalnych klientów i zapytać ich o potrzeby, na które miałby odpowiadać nasz produkt czy usługa. Informacje zwrotne mogą stanowić inspirację do zmian w ofercie. W ten sposób dowiemy się, czy nasz pomysł odpowiada na potrzeby rynku.
Na początku prowadzenia własnego projektu biznesowego warto rozważyć jego rozwój w ramach inkubatora przedsiębiorczości, który daje duży bufor bezpieczeństwa w zakresie formalnym i finansowym.
Własny biznes to sprawdzian dla naszej umiejętności zarządzania czasem, zwłaszcza kiedy jednocześnie pracujemy na etacie. Tu nie ma przyzwolenia na odkładanie na później. Jeśli chcemy pozyskać, czy zatrzymać przy sobie klienta, który już raz nam zaufał, musimy stanąć na głowie, aby dostarczyć rozwiązanie bardzo dobrej jakości na czas.
Co daje Pani największą radość w prowadzeniu startupu?
To, że mam nieograniczone możliwości kreacji nowych rozwiązań. Każda pozytywna opinia od klienta tylko utwierdza mnie w przekonaniu, że robię fajne i potrzebne rzeczy.
Własny startup to również autonomia w budowaniu zespołu, z którym tworzę wyjątkowe rzeczy. Nasz fantastyczny zespół Happy, jest dla mnie kwintesencją kreatywności i zaangażowania na najwyższym poziomie. Asia, Gosia i Marysia, to Dziewczyny, które spotkałam na swojej drodze zawodowej już dobrych parę lat temu.
Połączyła nas pasja do kreowania pozytywnych momentów w życiu organizacji, chęć realizacji czegoś więcej niż oczekiwała od nas korporacja i wreszcie postawa, że „da się”, nawet z minimalnym budżetem i ograniczonym czasem. Takie podejście do pracy to już niestety rzadkość, dlatego cieszę się każdą chwilą, jaką spędzamy wspólnie, realizując nasze projekty.
Jeżeli poszukujesz firmy, z którą chcesz zadbać o employer branding, zaproś nas do siebie. Wyślij wiadomość na adres kontakt@happyhoursatwork.com.