Amerykanie uwielbiają wydawać pieniądze na halloweenowe dekoracje. W tym roku – mimo kryzysu kosztów utrzymania – nie będzie inaczej, a wpływ tego święta na gospodarkę USA nadal jest zdumiewający. National Retail Foundation spodziewa się, że w całych Stanach Zjednoczonych wydatki na Halloween w 2023 r. osiągną rekordową kwotę 12,2 mld dolarów, przekraczając tym samym ubiegłoroczny rekord wynoszący 10,6 mld wydanych dolarów.
Rekordowe wydatki na Halloween
Ludzie na całym świecie wydają pieniądze w związku z Halloween. Dekoracje, kostiumy, słodycze – to znaki rozpoznawcze 31 października. Jednak to w USA ludzie płacą za nie najwięcej. W ubiegłym roku ta kwota wyniosła 10,6 mld dolarów. W tym roku, według National Retail Foundation (NRF), rekord zostanie pobity, a Amerykanie na Halloween wydadzą 12,2 mld dolarów.
Oczywiście kwota nie może równać się z tą, którą ludzie wydają przed świętami Bożego Narodzenia, jednak należy przyznać, że wydatek nadal jest spory. Dane NRF wykazują, że Amerykanie wydają średnio 108 dolarów na kostiumy, słodycze, artykuły imprezowe i dekoracje do domu. Dla porównania, tylko połowa Kanadyjczyków spodziewa się wydać w tym roku więcej niż 50 dolarów kanadyjskich.
Oczekuje się, że Amerykanie wydadzą w tym roku 3,9 mld dolarów na same halloweenowe dekoracje, co stanowi ok. 1/3 wszystkich zakupów. Takie ozdoby mogą kosztować setki, a nawet tysiące dolarów. Przykładowo w sieci hipermarketów The Home Depot 3-metrowy szkielet znany jako “Skelly” został wyprzedany już 3 razy, mimo że kosztował 300 dolarów.
Halloween w USA
Dla wielu osób w USA Halloween to nie tylko impreza przebierana czy szukanie cukierków u sąsiadów. Może się ono rozciągnąć na cały sezon wydarzeń dla dzieci i dorosłych. Stacy Wood, profesor marketingu w Poole College of Management na Uniwersytecie Stanowym Karoliny Północnej w USA twierdzi, że ludzie kochają rytuały, to one nadają sens naszemu życiu. Z kolei jednym z ważniejszych aspektów rytuału, niezależnie od tego, czy jest to uroczystość religijna, czy przyjęcie, są artefakty rytualne. Halloween to kostiumy, słodycze i dynie. Wszystkie te przedmioty są integralną częścią obchodów świątecznego rytuału – mówi Wood – a ludzie chętnie je kupują.
Amerykanie dużo wydają mimo inflacji
Wielu osobom mogłoby się wydawać, że w tym roku wydatki Amerykanów na Halloween będą mniejsze. Okazuje się, że jest zupełnie odwrotnie. Mimo, że dekoracje czy kostiumy nie są niezbędne, Amerykanie nadal chętnie je kupują. Wood twierdzi, że wydatki na artefakty rytualne są “niewrażliwe na cenę”, a konsumenci nadal będą robić takie zakupy, nawet w trudnych czasach. Podobnie było podczas pandemii. W 2020 roku Amerykanie wydali na Halloween 8 mld dolarów, a dzieci przynosiły do domu więcej cukierków niż w ubiegłych latach.
Dane NRF pokazują, że ok. 32 proc. badanych Amerykanów twierdzi, że planuje urządzić imprezę halloweenową lub wziąć w niej udział. Ostatni raz równie dużo chętnych było w 2019 r. przed pandemią.
Źródło: bbc