Wizytówka jest ważnym elementem budowania wizerunku firmy lub osoby. Dobrze zaprojektowana wizytówka będzie świadczyć o Twoim profesjonalizmie. Przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i pozostawi pozytywne wrażenie. Marketingowiec i trener biznesowy ze StartUp Booster Iwona Bates radzi, jak samodzielnie przygotować wizytówkę, gdy nie mamy do dyspozycji dużego budżetu.
– Jeśli dysponujesz odpowiednim budżetem, warto zainwestować w grafika, który zaprojektuje Ci piękne logo i samą wizytówkę. Jeśli nie dysponujesz, możesz taką wizytówkę w prosty sposób przygotować samodzielnie – mówi Iwona Bates ze StartUp Booster.
Poniżej przedstawiamy kluczowe informacje, które warto wziąć pod uwagę przy projektowaniu wizytówki. Z tekstu dowiesz się również, jakich błędów nie popełniać przy projektowaniu wizytówki.
Zapraszamy też na szkolenie z Iwoną Bates w StartUp Booster.
Określ cel
– Zanim przejdziesz do projektowania wizytówki, odpowiedz sobie na podstawowe pytania, które określą jej cel – radzi Iwona Bates.
Zastanów się, komu będziesz wręczał swoje wizytówki? Czy potrzebujesz je na spotkania z klientami albo z przedstawicielami firm, z którymi chcesz nawiązać relacje? Może będziesz wręczał je znajomym? Czy będą przeznaczone dla klientów odwiedzających Twój biznes?
Ile wizytówek potrzebujesz na pierwszy raz? Iwona Bates sugeruje wyprodukowanie próbnej partii, która będzie zawierać 100 – 200 sztuk. W dalszej części tekstu wyjaśnimy, dlaczego warto skorzystać z takiej opcji.
Umieść istotne informacje
Jakie informacje powinna zawierać twoja wizytówka? Najważniejsze to: nazwa firmy, imię i nazwisko, stanowisko, adres, numer telefonu, adres e-mail, strona www, adres do social mediów. Nie musisz załączać wszystkich informacji. Wybierz te, które są najważniejsze w Twoim przypadku.
Zastanów się, czy chcesz, aby na Twojej wizytówce, były dodatkowe informacje, np. krótka notka o tym, czym zajmuje się Twoja firma, hasło reklamowe, misja firmy, godziny otwarcia.
Odpowiedz sobie na pytanie, czy wizytówka ma pełnić dodatkowe funkcje? Często z tyłu wizytówki umieszczane są różne przydatne narzędzia, na przykład:
– formularz na termin kolejnej wizyty, zawierający dzień, godzinę i usługę, lub nazwisko lekarza, fryzjera, psychologa itp.|
– szablon do zbierania pieczątek uprawniających do zniżki lub darmowego produktu czy usługi,
– kod rabatowy,
– QR kod z zakodowaną informacją, stroną www itp.,
– nr konta bankowego,
– mapka lokalizacji, dojazdu.
Uwaga! Uważaj na literówki, błędy ortograficzne, błędy w numerach, w adresie strony internetowej. Idealnie byłoby, gdyby ktoś przeczytał Twoją wizytówkę przed drukiem. Jeśli nie masz takiej możliwości, wydrukuj pojedynczą wizytówkę i sprawdź wszystko na spokojnie.
– Uważaj na przeładowanie treścią. Jeśli umieścisz gąszcz informacji na małym skrawku papieru, to będzie on nieczytelny i nie spełni swoich funkcji. Jeśli potrzebujesz wprowadzić więcej informacji, pomyśl o ulotce – radzi Iwona Bates.
Styl wizytówki
Zastanów się nad wyglądem wizytówki. Wybierz jeden styl. Zastanów się, czy wizytówka ma być formalna czy nieformalna? Elegancka czy casualowa? Może ma kojarzyć się z ekologią? Pamiętaj, żeby nie mieszać stylów. Kolejne wybory dostosuj do stylu, na jaki się zdecydowałeś.
Projektowanie wizytówek w kreatorze
Wizytówkę można stworzyć przy pomocy kreatora. – Osobiście polecam wybranie jednej z dwóch firm: voogo.pl lub canva.com – radzi Iwona Bates.
Na tych platformach możesz zaprojektować wizytówkę od zera lub wybrać gotowy szablon wizytówki, wpisać tam swoje dane i zlecić druk. Canva i Voogo mają własną ofertę drukowania. Wystarczy podać dane do faktury (jeśli jej potrzebujesz), adres dostawy, zapłacić i w ciągu 2-3 dni roboczych kurier dostarczy przesyłkę.
W Canvie można również ściągnąć plik do druku i wysłać do wybranej przez nas drukarni.
Grafika lub zdjęcie na wizytówce
Odpowiedz sobie na pytania: czy chciałbyś umieścić na wizytówce jakieś grafiki albo zdjęcie? Czy posiadasz grafikę? Może chciałbyś zlecić komuś jej stworzenie lub wybrać gotowy wzór z kreatora? Czy grafika lub zdjęcie ma być umieszczone na wizytówce poziomo czy pionowo?
Najpopularniejsze wymiary wizytówki to 90×50 i 85×55. Pamiętaj, że wszystko, co się na niej znajdzie, musi być dostosowane do tych wymiarów.
Uwaga! Grafiki, które znajdziesz w gotowych projektach z Canvy czy Voogo, z dużym prawdopodobieństwem będą wyglądały dobrze na wizytówce. Jeśli chcesz nanieść na wizytówkę swoją grafikę lub zdjęcie, upewnij się, że jest ono wystarczająco dobrej rozdzielczości.
Czcionki na wizytówki
Dobierz odpowiednie czcionki wizytówki. Na powiększonej wizytówce na naszym monitorze wszystko wydaje się duże i czytelne. Po wydrukowaniu może okazać się malutkie i słabo czytelne. To częsty błąd. Jak mu zaradzić? – Wytnij z papieru arkusz wielkości wizytówki i na ekranie zmniejsz projekt do wymiarów, jaki będzie miała wizytówka. Sprawdź, czy teraz wszystko jest czytelne – radzi Iwona Bates.
Standardowo na wizytówkach stosuje się czcionki 8- lub 9-punktowe. 11 czy 12 punktów może wyglądać przesadnie.
Uwaga! Nie wybieraj zbyt skomplikowanych fontów, bo trudno się je czyta. Nie mnóż czcionek na wizytówce – to nigdy dobrze nie wygląda. Możesz wyboldować imię i nazwisko, by były czytelniejsze.
Kolory wizytówki
Kolory na monitorze
Dobierz odpowiednie kolory Twojej wizytówki. To, co widzisz na ekranie monitora, jest tylko przybliżonym wyobrażeniem kolorów, które powstaną w druku.
Twój monitor świeci trzema kolorami RGB (czerwony, zielony, niebieski). Widzisz więc mieszankę 3 kolorów światła. Dodatkowo Twój monitor jest nieskalibrowany, czyli może trochę bardziej świecić na jakiś kolor niż inne monitory. Każdy zwykły monitor świeci trochę inaczej.
Kolory druku
Tymczasem wizytówki drukowane są na papierze, który nie jest idealnie biały i nie świeci. Standardowo drukuje się za pomocą zestawu czterech kolorów o skrócie CMYK. Te kolory to cyjan – intensywny niebieski, magenta – intensywnie różowy, yellow – czyli żółty i kobalt/black – czerń. W procesie druku nanoszone są na papier punkciki z tych kolorów i powstają z tej mieszaniny różne barwy.
Uwaga! Bardzo często okazuje się, że kolory na monitorach są znacznie bardziej intensywne niż na wydruku. Nierzadko, szary z monitora okazuje się oliwkowym czy fioletowawym kolorem. – Dlatego zachęcam do niewielkiej produkcji pierwszej partii. Wyprodukuj 100 – 200 sztuk i zobacz, jak będą wyglądały wizytówki – radzi Iwona Bates.
Marginesy na wizytówce
– Warto zachować na wizytówce marginesy bezpieczeństwa – mówi Iwona Bates. – Pole 3 mm od krańca wizytówki z każdej strony, to miejsce, na którym nie umieszczamy tekstów i loga – dodaje.
W procesie produkcji może się zdarzyć, że wizytówka nie będzie przycięta równo. Tekst lub grafika mogą zostać przycięte lub być dosłownie na skraju. To nie wygląda dobrze. Lepiej nie robić ozdobnych ramek dookoła wizytówki z tego samego powodu.
Materiał wizytówki
Po zaprojektowaniu wizytówki wybierz materiał, na którym wydrukujesz partię. Najpopularniejsze opcje to:
– kreda 300g, 350g, błyszcząca, matowa, satynowa,
– karton,
– papier ozdobny,
– papier ekologiczny.
Zastanów się nad wykończeniem wizytówki. Do wyboru masz:
– Laminat (folia) błyszczący lub matowy. Czasami jest opcja soft touch o aksamitnym wykończeniu.
– Lakier.
Drukowanie wizytówek
Ostatni etap to podjęcie decyzji, w której drukarni wydrukujesz wizytówko. Wchodząc w wyszukiwarkę Google, znajdziesz ich wiele. Mają różnorodne oferty i ceny. Zaporą może być przygotowanie plików do druku. Trzeba spełnić wymogi dotyczące wymiarów, kolorystyki oraz formatów, w jakich mają być dostarczone pliki.
Tak jak wspomniano wcześniej – możesz zdecydować się na wydruk, korzystając z oferty kreatora.
Dbaj, by Twoje wizytówki były w dobrej kondycji. Możesz trzymać je w specjalnym etui, aby pozostały niepogniecione i czyste. Powodzenia!