Gigant technologiczny Google został ukarany grzywną w wysokości 2 mln euro we Francji. Powód? Francuska Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Konsumentów i Kontroli Nadużyć Finansowych stwierdziła, że firma nie przestrzegała zasad dotyczących dostarczania użytkownikom w rzetelny sposób informacji.
Kara grzywny dla Google
Francuska administracja stwierdziła, że wyniki wyszukiwania w Google dotyczące zakwaterowania turystycznego nie zawierają „jasnych, rzetelnych i przejrzystych informacji”, nie ma w nich wyjaśnień dotyczących cen. Moduł wyszukiwania i porównywania Google został również usankcjonowany za brak informowania o opcjach takich jak możliwość anulowania i zwrotu lub nie rezerwacji czy też włączenia śniadania w cenę oferty.
W związku z tym Francja 4 lipca podjęła decyzję o ukaraniu giganta technologicznego i nałożeniu na niego kary w wysokości 2 mln euro.
Oskarżenia wobec sklepu Google Play
Podobne oskarżenia dotyczą również sklepu Google Play.
W sklepie Google Play zwrócono uwagę na „brak informacji dotyczących kryteriów rankingowania wyników, jakości dostawcy (profesjonalnego lub prywatnego), warunków płatności i rozstrzygania sporów”. Dodano do tego również „fakt niepoinformowania autora opinii o przyczynach, które doprowadziły do odmowy jej publikacji”.
Reakcja Google
Generalna Dyrekcja ds. Konkurencji, Konsumentów i Zapobiegania Nadużyciom (DGCCRF) potępiła nieprzestrzeganie zasad związanych z „informacją konsumencką”, dotyczących w szczególności „kryteriów rankingowych” z wyszukiwarki i sklepu Google Play. Po kontrolach przeprowadzonych w 2021 r. krajowa służba dochodzeniowa DGCCRF odnotowała w wyszukiwarce Google również „brak informacji dotyczących kryteriów uszeregowania wyników”.
Dział zwalczania nadużyć finansowych Google powiedział, że od tego czasu „naprawił część usankcjonowanych niedociągnięć” i żałuje, że francuska administracja tego nie uwzględniła.