W ciągu ostatniej dekady komunikacja większości marek przeniosła się do mediów społecznościowych. Dobrze prowadzone profile mogły generować dodatkowe zyski. Okazuje się jednak, że ten trend zaczyna się zmieniać i kilka dużych firm, m.in. Lush Cosmetics rezygnuje z obecności w social mediach. Czy inne marki pójdą jej śladem?
Threads – nowa platforma
Marki, które chcą być na bieżąco z tym, co dzieje się w świecie mediów społecznościowych, w tym miesiącu miały dodatkową pracę. 6 lipca Meta uruchomiła Threads. Podobnie jak wielu z nas, duże firmy starają się nadążyć za social mediami, które walczą o nasz czas i uwagę. Marki stoją przed ważnym wyborem – których platform użyć do skutecznego budowania marki, wizerunku i komunikacji z konsumentami.
Pojawienie się nowej aplikacji Threads sprawiło, że rozmowy o obecności marek w mediach społecznościowych znów wysunęły się na pierwszy plan. Rzekomy zabójca Twittera od Mety po niecałym tygodniu miał już ponad 100 milionów użytkowników.
Rola mediów społecznościowych
Obecność w mediach społecznościowych to dla marki nie tylko droga do poznawania swoich konsumentów i komunikowania się z nimi, ale również kluczowe narzędzie w budowaniu własnego wizerunku. Firmy liczą, że takie działania przełożą się na większą sprzedaż. Wiele marek zamiast walczyć o uwagę na wszystkich – również tych nowo pojawiających się – platformach, decydują się na bardziej rozważne dobieranie mediów społecznościowych, do których chcą dołączyć.
Marki rezygnują z mediów społecznościowych
Przykładem marki, która zrezygnowała z obecności w mediach społecznościowych jest Lush Cosmetics. Firma kosmetyczna usunęła swoje profile w 2019 roku z powodu obaw związanych z walką z ciągle zmieniającymi się algorytmami. Firma za powód podała również negatywny wpływ mediów społecznościowych na młodych ludzi.
Annabelle Baker, globalna dyrektor Lush twierdzi, że marka wycofała się z social mediów, gdy te stały się mniej społecznościowe i zorientowane na użytkownika. Chociaż Lush ponownie pojawiła się na platformach podczas Covid-19, aby dotrzeć do klientów podczas lockdownów, marka kosmetyczna znów znikła i nie planuje powrotu.
W 2021 roku również luksusowa marka modowa Bottega Veneta opuściła większość mediów społecznościowych. Jej dyrektor kreatywny Daniel Lee stwierdził, że nie chce współtworzyć miejsca, które wydaje się negatywne.
W tym momencie jednak nadal trudno sobie wyobrazić przyszłość, w której marki masowo wycofują się z mediów społecznościowych. Eksperci twierdzą jednak, że możliwe jest, że więcej firm będzie usuwać swoje profile, zwłaszcza jeśli nie będą w stanie oszacować wartości działania w social mediach lub zaczną uważać, że ryzyko z tym związane przewyższa korzyści.